Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

garantie raam caravan

Vraag gesteld door spanjaard op 6 november 2015

Ik heb een nieuw gekochte Fendt caravan. Nu komen er binnen de garantietermijn scheurtjes in het raam van de buitendeur. Ik heb dit gemeld bij het caravanbedrijf waar de caravan is gekocht. Zij hebben contact opgenomen met de importeur. Het resultaat is dat is dat de ruit alleen onder garantie vervangen wordt als de scheurtjes aan de scharnierkant van de ruit ontstaan. In mijn geval is dit niet het geval. De scheurtjes zitten aan de kant van de sluitingen.
Kan een importeur/fabrikant zomaar bepalen wanneer een dergelijk mankement wel of niet onder garantie valt. Mijn redenering is: er komen scheurtjes in een ruit binnen een garantietermijn (= 2 jaar), dus vervangen. Bovendien moet de verkoper de garantie oplossen. Wat is wijs?

Groeten Gerard

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een nieuwe caravan gekocht waar inmiddels scheurtjes verschijnen in een raam. U heeft een beroep gedaan op de geldende garantie. Dit beroep wordt echter afgewezen.

Als u tijdens de garantie een gebrek meldt, dan hangt het in eerse instantie van de garantievoorwaarden af of dit onder de garantie valt. In uw geval wordt een beroep op garantie afgewezen omdat de scheurtjes zich aan de kant van de sluitingen bevinden. Mogelijk geeft de dealer daarmee aan dat er in zijn ogen geen sprake is van een gebrek dat verholpen moet worden. U zou in dat geval het oordeel van een onafhankelijk expert kunnen vragen. Indien deze stelt dat de ramen vervangen moeten worden kunt u dit vervolgens ook afdwingen.

Naast garantie heeft u als consument ook rechten die voortkomen uit de wet. U mag namelijk van het door u gekochte product redelijke verwachtingen hebben. Bijvoorbeeld een redelijke levensduur van de ramen van uw caravan.

In beide gevallen is de dealer die u de caravan heeft verkocht uw tegenpartij. De importeur kunt u niet rechtstreeks aanspreken.

Voor de wijze waarop u de dealer moet aanspreken wijs ik u op het stappenplan klachten na aankoop op onze website.

Komt u er met de dealer niet uit dan kunt u op basis van de redelijke verwachtingen (niet op basis van fabrieksgarantie)  deze zaak ook voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.