Vertraagde vlucht vertrekt eerder
Vraag gesteld door een ANWB-lid op 27 april 2023
Via de Vueling app kreeg ik het bericht dat mijn Vlucht een nieuwe vertrektijd had gekregen. 8;05 ipv 6;45. Toen ik vervolgens om 7:30 bij de gate kwam was deze dicht. Er was toch minder vertraging en men heeft besloten eerder te vertrekken dan de gecommuniceerde 8:05. Uiteindelijk bleef het toestel met een dichte gate toch nog tot 8:05 staan: tientallen mensen achterlatende.
Vuleing reageert dat ik niet mag vertrouwen op real time vluchtgegevens in hun App. Ze verwijzen daar echtet expliciet naar.
Wat zijn mijn rechten? Vueling reageert nadien nergens meer op.
Antwoord van Henny
ANWB ExpertVia de Vueling app kreeg u het bericht dat uw vlucht later vertrok. Toen u bij de gate arriveerde, was deze al gesloten, en mocht u niet meer mee, ondanks dat het vliegtuig er nog stond. Vueling reageert dat u niet mag vertrouwen op real time vluchtgegevens in hun app.
Informatie in real time
In de informatie op de website van Vueling staat het volgende:
je kunt op elk moment de vluchtstatus op onze website of mobiele applicatie bekijken.
Bovendien als je vlucht een wijziging ondergaat, informeren we je via sms of e-mail.
Daaruit maak ik op dat je altijd goed in de gaten moet houden hoe laat het vliegtuig vertrekt. Als u persoonlijk geen bericht ontvangt van een wijziging dan zou u ervan uit moeten gaan dat de normale tijd wordt aangehouden. Bij aankomst op de luchthaven moet u ook de borden goed in de gaten houden voor de meest recente vertrektijd en van welke gate het vliegtuig vertrekt.
Wij weten niet wat hierin leidend is. Ik adviseer u te informeren bij EU-claim of u voor een vergoeding in aanmerking komt.
Deel deze pagina