Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Moet verkoper melden dat fabrieksgarantie is vervallen?

Vraag gesteld door op 13 november 2022

in 2019 een KIA rio gekocht bij autogarage. Op de koopovereenkomst staat dat er sprake is van "resterende fabrieksgarantie". Auto had op dat moment 60.000 km gelopen. Uiteindelijk sinds kort problemen aan de auto. De km stand is lager dan 150.000 (kilometerbeperking garantievoorwaarden). Nu blijkt dat de vorige eigenaar niet heeft voldaan aan de onderhoudsinterval die KIA in de garantievoorwaarden stelt. De fabrieksgarantie was bij aankoop dus al vervallen. Nu heb ik problemen aan de motor en wil de garantie reparatie niet vergoeden omdat de garantie is vervallen. Mocht ik ervan uit gaan dat de auto nog garantie had omdat dit in de koopovereenkomst vermeld staat? Maw: is de verkoper verplicht om koper mede te delen dat de garantie is vervallen?
 

Antwoord van Henny

Antwoord van Henny

ANWB Expert

 

In juni 2019 heeft u een Kia Rio gekocht. Op de koopovereenkomst staat dat er sprake is van "resterende fabrieksgarantie". Nu heeft u problemen met de motor en de dealer wil de reparatie niet vergoeden omdat de garantie is vervallen. Reden hiervoor is dat de vorige eigenaar zich niet aan het onderhoudsinterval volgens de garantievoorwaarden heeft gehouden. Dat houdt in dat de garantie al bij aankoop helemaal niet meer van toepassing was. Uw vraag is of de verkoper dit had moeten melden.


Fabrieksgarantie

De garantietermijn van 7 jaar is van toepassing op alle auto's die na 1 januari 2010 zijn gekocht en geregistreerd bij een erkende Kia-dealer. Elke Kia geniet van 7 jaar volledige fabrieksgarantie met een beperking van 150.000 km. Voor de eerste 3 jaar geldt geen kilometerbeperking.

Bij de beantwoording ga ik ervan uit dat uw Kia Rio op dit moment niet ouder is dan 7 jaar, dat de auto gekocht is bij een Kia dealer en dat u zelf het reguliere onderhoud op tijd heeft laten uitvoeren.

Koopovereenkomst

U mag erop rekenen dat u geleverd krijgt wat op de koopovereenkomst staat vermeld. Door de  toezegging "resterende fabrieksgarantie" mocht u ervan uitgaan dat uw auto nog fabrieksgarantie heeft totdat de auto 7 jaar oud is en/of tot 150.000 km. Als dit anders is dan moet de verkoper u dit mededelen en/of op de koopovereenkomst vermelden. Heeft de verkoper dit niet gedaan dan kunt u zich beroepen op dwaling. Als u dit voor de aankoop had geweten dan had u immers nog van de koop af kunnen zien, of dan had u andere voorwaarden afgesproken. 

Daarnaast kunt u zich beroepen op non-conformiteit. Afhankelijk van de problemen aan de motor is het uitvallen van de motor iets wat u niet hoeft te verwachten. U mag immers verwachten dat u een deugdelijke auto heeft gekocht. Bij een beroep op non-conformiteit kunt u in eerste instantie herstel of vervanging eisen.

Komt u er niet uit met de verkoper en deze is aangesloten bij de Bovag dan kunt u de klacht voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen. 
Bent u verzekerd voor rechtsbijstand dan kunt u deze verzekering inschakelen voor advies en bijstand.