Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Kabelboom van Opel Grandland X moet worden vervangen na verval fabrieksgarantie

Vraag gesteld door S. Hoekstra op 28 november 2022

Na heel veel sensor storingen,vanaf het begin, wordt nu door de dealer gemeld dat de kabelboom t.w.v. € 4000,= moet worden vervangen. Dat wijst dan toch op een fabrieksfout?? Slechts 35.000 km.gereden en altijd dealeronderhouden. Kunt u advies geven wat te doen?? Hartelijke groeten van Sietse Hoekstra uit Harlingen.

Merk: Opel
Type: Grandland x
Bouwjaar: 2019
Brandstof: Benzine
Motorvermogen: 1199 cc

Antwoord van Chaim

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

 

De auto van uw broer heeft vanaf het moment van aankoop relatief veel storingen waarbij de auto steeds is teruggebracht naar het dealerbedrijf. Onlangs is geconstateerd dat de kabelboom moet worden vervangen. De kosten voor deze reparatie zijn begroot op € 4000,-. U wilt graag weten wat de rechtspositie van uw broer is.

Conformiteit

Een product moet voldoen aan de redelijke verwachtingen die u als koper daarvan op grond van de overeenkomst mag hebben. Welke redelijke verwachtingen u mag hebben, zijn afhankelijk van o.a. de aard van het gebrek, het bouwjaar en kilometrage van de auto. De koper zal moeten bewijzen dat er sprake is van een gebrek wat hij niet hoefde te verwachten en dat het gebrek, althans de oorzaak daarvan al bestond op het moment van levering.

Gebrek

De auto is met de defecte kabelboom niet geschikt voor normaal gebruik. Bij normaal gebruik en onderhoud hoeft u als koper niet te verwachten dat de kabelboom na 3 jaar en 35.000 km vervangen moet worden. Als berijder heeft men feitelijk geen invloed op de levensduur van de kabelboom én men mag in beginsel een levensduur verwachten gelijk aan de levensduur van de auto. Naar mening van onze Automotive Experts, is er sprake van een gebrek wat u niet hoefde te verwachten en waarvan de oorzaak al aanwezig moet zijn geweest op het moment dat de auto werd afgeleverd.

Rechten bij non-conformiteit

Als een product gebrekkig is en dit gebrek al bestond op het moment van aflevering dan kunt u van de verkoper o.a. kosteloos herstel van het gebrek vorderen. De verkoper zal het gebrek binnen een redelijke termijn moeten. Nadat u de verkoper schriftelijk hebt verzocht om herstel en de verkoper niet binnen een redelijke termijn het gebrek verhelpt of wilt verhelpen, dan kunt u het herstel door een derde laten uitvoeren en de kosten op de verkoper verhalen.

Verkoper of fabrikant

De fabrikant/importeur kan buiten de fabrieksgarantie niet rechtstreeks worden aangesproken tot kosteloos herstel door een (consumenten)koper. Op grond van de Nederlandse wet kunt u uw rechten bij non-conformiteit alleen inroepen tegenover de verkoper van het product. De fabrikant/importeur kan uiteraard wel uit coulance een aanbod doen. Als de fabrikant/importeur geen bijdrage wil leveren aan het oplossen van een probleem met een door haar geproduceerde auto, dan beperkt dit de rechten van de koper tegenover de verkoper niet.

Conclusie

Ik raad u aan om de verkoper aan te spreken tot kosteloze vervanging van de kabelboom op grond van art. 7:17 jo. 7:21 BW. U zult moeten bewijzen dat u het gebrek niet hoefde te verwachten en dat het gebrek al aanwezig was op het moment van aflevering. Op basis van de beschikbare informatie, voorzie ik daarmee geen problemen.

Als u er onderling niet uitkomt, kunt u als de verkoper is aangesloten bij de BOVAG om bemiddeling vragen bij de Bovag en/of het geschil voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Meer weten?
Klachten na aankoop - ANWB