Garantie na aankoop gebruikte auto
Vraag gesteld door op 21 oktober 2022
4 maanden geleden heb ik een tweedehands auto aangeschaft via een dealer. Inmiddels is de auto al 2x kapot geweest. Momenteel is de koppakking weggesmolten en zijn de kosten meer dan de helft van wat ik betaald heb voor de auto.
Hoe zit het nu met eventuele garantie op de auto. Want ik hoor andere dingen dan dat ik op internet lees. Zo zie ik op internet bijvoorbeeld dat er 6 (sinds dit jaar 12?) maanden wettelijke garantie zit op producten.
Geldt dit ook voor mijn tweedehandsauto waar ik amper 4 maanden plezier van heb kunnen hebben.
Merk: Ford
Type: Ka
Bouwjaar: 2007
Brandstof: Benzine
Motorvermogen: 60
Antwoord van Henny
ANWB ExpertVier maanden geleden kocht u een Ford Ka uit 2007 bij een dealer. Inmiddels is de auto voor de tweede keer kapot en zijn de kosten al meer dan de helft van wat u voor de auto betaald heeft. Uw vraag is hoe het nu zit met garantie?
Conformiteitsvereiste
Heeft u de auto zonder garantie gekocht dan kunt u de verkoper ook nog aanspreken op de 'wettelijke garantie', ook wel het conformiteitsbeginsel genoemd. Volgens de wet heeft u recht op een deugdelijk product. Dat is een product dat geschikt is voor normaal gebruik. Dit noemt men 'wettelijke garantie'. Kunt u aantonen dat het product, de Ford Kia, niet de eigenschappen heeft die u op grond van de overeenkomst mocht verwachten, dan kunt u van de verkoper herstel of vervanging eisen. Welke eigenschappen u mag verwachten, is onder andere afhankelijk van de prijs, het bouwjaar, de kilometerstand, en de toezeggingen van de verkoper.
Bewijslast
Ten eerste moet u bewijzen dat het product niet deugdelijk en niet beantwoordt aan de overeenkomst. Als de verkoper vervolgens aantoont dat het gebrek is veroorzaakt door bijvoorbeeld verkeerd gebruik, dan is het aan jou om tegenbewijs te leveren.
Daarnaast moet je aantonen dat het gebrek al bestond op het moment van aflevering van het product. Als het gebrek zich binnen 12 maanden ( bij aankopen na 27-04-2022) na aflevering voordoet, dan gaat de wet er bij consumentenkoop (koop tussen consument en ondernemer) van uit dat het gebrek al aanwezig was bij aflevering. De bewijslast ligt dan dus bij de verkoper; het is aan de verkoper te bewijzen dat het product bij aflevering niet gebrekkig was.
Welk gebrek
Is het gebrek te verwachten bij de leeftijd en de gereden kilometers dan kunt u geen aanspraak maken op de wettelijke garantie. Bij een auto die 15 jaar oud is, kunt u verwachten dat zich gebreken voordoen. Het is raadzaam om met de verkoper in gesprek te gaan. Wellicht is de verkoper bereid om u tegemoet te komen in de reparatiekosten.
Op onze website vindt u een modelbrieven en een stappenplan.
Deel deze pagina