Tolwegen Portugal

Vraag gesteld door W. Barendrecht op 07 juni 2022

Ik heb met een huurauto in Portugal onverwacht op een elektronische tolweg gereden. Er zijn dus geen poortjes of waarschuwingen dat je een tolweg op rijdt.
Ik heb op alle mogelijke manieren geprobeerd hoe ik de tolkosten kan betalen maar kom er niet uit. Er is een niet-functionerende website (   www.vialivre.pt) waarheen iedereen die ik het vraag verwijst. Als ik daar de gegevens invul krijg is antwoord dat er niets bekend is en dat het 21 dagen kan duren. Tegelijkertijd staat er elders dat je binnen drie dagen je tol moet betalen! Of je kunt een formulier halen bij een Portugees postkantoor (ik woon in Nederland) dat je met pen moet invullen en ergens inleveren...
Wat een contrast tussen enerzijds een geavanceerd tolsysteem en de niet functionerende bureaucratie eromheen.
Gezien mijn ervaringen met huurauto's eerder weet ik dat vroeg of laat tóch de rekening zal komen, verhoogd met stevige boetes en 'administratiekosten'. Dat laatste wil ik dus voorzijn. Het bedrag van de tol zelf is hooguit een paar euro.
Hoe kan ik dit oplossen?

Antwoord van Henny

ANWB Expert


U heeft in Portugal met een huurauto onverwacht op een elektronische tolweg gereden. Ondanks onderzoek is het u nog niet gelukt om de tol achteraf te betalen. Uw vraag is hoe u kunt betalen zonder dat u achteraf een boete ontvangt. 

Op onze website staat uitgebreide informatie over het betalen van tol in Portugal. Voor huurauto's geldt het volgende:

Huurauto

  • Huurauto’s (met een Portugees kenteken) zijn veelal voorzien van een elektronisch kastje (tolbadge) voor de registratie van de tolgelden, die vervolgens met de klant worden verrekend, maar in een ander land geregistreerde huurauto’s meestal niet. Informeer tijdig bij de verhuurder. Zie ook anwb.nl/huurauto.
  • Wie een huurauto meekrijgt die geen uitrusting heeft voor registratie van de tolgelden, kan de kosten alleen achteraf betalen. Dit werkt als volgt:
    • Het kenteken van de huurauto wordt automatisch geregistreerd als het voertuig een tolpoortje passeert.
    • De tol moet achteraf betaald in een zogenaamde 'payshop'. In veel plaatsen zijn die ondergebracht in kiosken, herkenbaar aan het bordje Payshop. Makkelijker is het om de rekening te betalen bij het plaatselijke postkantoor (CTT). NB: dit kan alleen voor auto's met een Portugees kenteken.
    • De betaling kan vanaf de 2e werkdag na het passeren van het tolpoortje en gedurende 5 werkdagen voldaan worden in elke willekeurige plaats. Bij betaling moet het kenteken van de huurauto worden opgegeven. Er wordt dan in de computer gekeken welke trajecten gereden zijn. Vervolgens moet het verschuldigde tolgeld worden betaald, plus € 0,25 administratiekosten per tolheffing (maximaal € 3). De betaling wordt in de computer geregistreerd.
    • Neem het huurcontract mee, dan kun je eventueel aantonen vanaf welke datum de auto gehuurd is, zodat je niet hoeft te betalen voor trajecten die je niet gereden hebt.
    • Als de betaaltermijn van 5 dagen is verlopen zonder betaling van het tolgeld, zal de bestuurder van de huurauto een boete worden opgelegd, verhoogd met administratiekosten. Het verhuurbedrijf is verplicht de klant te identificeren, indien niet betaald is. Om achteraf niet voor verrassingen te komen staan kun je dus het beste binnen de betaaltermijn betalen.
  • De autoverhuurbedrijven en de overheid zoeken momenteel samen naar een betaalmogelijkheid die eenvoudiger is.

Voor gebruik van sommige elektronische toltrajecten is online achteraf betalen (tol + administratiekosten) mogelijk via pagamentodeportagens.pt. Op deze website staat een kaartje en een lijst met trajecten van de aangesloten tolmaatschappijen. Veelal kan het voldoen van de tol pas na dertig dagen. 

Conclusie

U kunt proberen om het via die website pagamentodeportagens.pt alsnog te betalen. Lukt dit niet dan kunt u de rekening thuis verwachten. Dat is het bedrag van de tol vermeerderd met een boete en administratiekosten. Tot slot kunt u nog een poging doen om contact op te nemen met het autoverhuurbedrijf om te kijken of er nog een andere oplossing is. Is die er niet dan zit er niet veel anders op dan op bericht vanuit Portugal te wachten.