Forse reparatie aan de versnellingsbak bij auto van 4 jaar oud. Waar heb ik recht op?

Vraag gesteld door R. Aalders op 24 mei 2022

ik ben in het bezit van een Opel Mokka van 2018 [55000km gereden en altijd bij Dealer in onderhoud geweest]. tot mijn grote schrik zag ik dat er olievlekken op mijn oprit lagen, bij controle bleken er oliedruppels onder aan de autom. versnellingsbak te hangen !! Toen meteen naar de garage en die hebben bouten van de versnellingsbak vaster aangedraaid in de hoop dat lekkage zou stoppen KOSTEN 63 EURO ,NIET DUS!!! De wpl receptie hield me voor als het niet hielp er een ingrijpende reparatie moet plaats vinden om de pakking te vervangen, kosten ????? . mijn vraag is had ik dit kunnen mogen verwachten van zo,n jonge Opel? wat zou ik kunnen eisen ?

Merk: Opel
Type: Mokka
Bouwjaar: 2018
Brandstof: benzine
Motorvermogen: 140

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert


U heeft een auto uit 2018. Deze is altijd bij de Dealer onderhouden. Nu is er een probleem met olie uit de versnellingsbak. De garage heeft wel wat geprobeerd om dit op te lossen maar dat heeft niet geholpen. De garage geeft aan dat mogelijk een grote reparatie moet volgen. U vraagt wat uw mogelijkheden zijn.

Garantie

Is er nog garantie van kracht? Dan kunt u een beroep doen op deze garantie. In de voorwaarden vindt u waar u op grond van uw garantie recht op hebt. U heeft daarnaast ook rechten op grond van de wet.

De wet

Naast rechten uit de garantie heeft u altijd rechten op grond van de wet. Is de garantieperiode voorbij, dan kunt u altijd nog een beroep doen op de wet. Als consument mag u volgens de wet redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer:

  • bouwjaar en kilometerstand
  • onderhoud en gebruik 
  • was het gebrek aanwezig bij de levering?

Over het algemeen geldt: hoe ouder de auto, des te eerder u rekening moet houden met gebreken.

Is er sprake van non-conformiteit?

Er si sprake van non-conformiteit als u dit gebrek gezien de leeftijd, bouwjaar , gebruik enz niet hoefde te verwachten. In uw geval betreft het een versnellingsbak die 55000 km is meegegaan. Van een versnellingsbak mag u een langere levensduur verwachten. In principe kunt u dus zeggen dat de versnellingsbak non-conform is.
De volgende vraag is dan of de versnellingsbak vanaf de levering al non-conform is, of dat dat het gebrek later is ontstaan, bijvoorbeeld door de wijze van gebruik, of een andere oorzaak.

Aanwezig bij levering?

Om een beroep op non-conformiteit te kunnen doen, moet het gebrek bij levering al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan wordt aangenomen dat dit het geval is. De verkoper moet dan aantonen dat het gebrek bijvoorbeeld door eigen gebruik of verkeerd gebruik kan zijn ontstaan.
Ontdekt u het gebrek later? Dan moet u in ieder geval aannemelijk maken dat de auto normaal is gebruikt en goed is onderhouden. U zult dit dus aannemelijk moeten maken. Een voordeel is dat u de auto altijd bij de dealer heeft laten onderhouden. Als dit ook de verkoper is, dan is er in ieder geval geen andere garage bij betrokken geweest.

Wie spreekt u aan?

De verkoper is in dit geval de partij die u kunt aanspreken. De verkoper heeft u de auto geleverd en is verantwoordelijk voor het leveren van een goed product. Als de verkoper een andere garage is dan de dealer is het zaak om de verkoper zo snel mogelijk hierin te betrekken. Als u laat repareren zonder de verkoper de kans te geven hiernaar te kijken en een oplossing te bieden, verliest u uw rechten.

Uw mogelijkheden

Uw auto is 4 jaar oud en heeft 55000 km gereden. Daarbij hoeft u  dit gebrek in principe niet te verwachten. Mogelijk kunnen onderliggende oorzaken of problemen het gebrek hebben veroorzaakt. Dat is nog wel van invloed op uw mogelijkheden.

Het is redelijk dat de verkoper u fors tegemoet komt in de kosten. Doet hij dit niet, dan kunt u juridische stappen ondernemen. Heeft u de auto gekocht bij een Bovag garage, dan kunt u naar de Geschillencommissie Voertuigen. Hou voor eventueel onderzoek onderdelen achter.

Voor meer informatie over uw rechten verwijs ik u graag naar onze website: Klachten na aankoop