Onkosten door late levering nieuwe auto

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 04 april 2022

In dec 2021 heb ik een Hyunday Kona Electric 64 kWh Premium gekocht met geschatte levertijd 1 april 2022. Inmiddels is de geplande levertijd opgeschoven naar 13 juli 2022. Het bedrijf wil mij geen compensatie geven zich beroepend op overmacht. Ik meen dat als je een levertijd van ca 3 maanden afspreekt, en de auto al vrij snel gebouwd moet gaan worden de overmacht niet kan worden ingeroepen kan worden omdat er niets wezenlijks veranderd is t.o.v. de periode/maanden daarvoor. Sta ik in mijn recht compensatie voor doorlopende, niet verwachte kosten, te vragen/eisen?

Antwoord van Henny

ANWB Expert


In december 2021 heeft u een Hyundai Kona Electric 64 kwh premium gekocht. De vermoedelijke levertijd zou ongeveer 1 april zijn. Inmiddels is de levertijd opgeschoven naar 13 juli 2022 en de dealer beroept zich op overmacht. Uw vraag is of u in uw recht staat om compensatie van niet verwachte kosten te vragen. 

Ik ga ervan uit dat u de auto heeft gekocht onder de Bovag voorwaarden. Deze zeggen hierover het volgende:

Artikel 6 – Levering en verzuim

1. Bij een vaste leveringsdatum is de verkoper in verzuim zodra die datum is verstreken.
2. Bij een vermoedelijke leveringstermijn moet de consument de verkoper eerst in gebreke stellen. Dit betekent dat de verkoper nog een termijn van drie weken krijgt om af te leveren. Als de verkoper de auto, onderdeel of accessoire na het verstrijken van deze termijn nog niet heeft afgeleverd, dan is de verkoper in verzuim.
3. In deze gevallen is geen ingebrekestelling door de consument nodig: - als verkoper heeft laten weten niet te gaan leveren; - als aflevering voor de afgesproken leveringsdatum essentieel is, gelet op de omstandigheden bij het sluiten van de overeenkomst, bijvoorbeeld omdat de consument dit heeft laten weten of omdat de auto, onderdeel of accessoire nodig is voor een speciale gelegenheid.

Artikel 7 – Gevolgen van verzuim

1. Als de verkoper in verzuim is op grond van artikel 6 dan mag de consument de overeenkomst ontbinden. 2. Verder kan de consument vergoeding vragen van zijn schade, tenzij de verkoper een beroep kan doen op overmacht.

Conclusie

Bij een vermoedelijke leveringstermijn moet de koper de verkoper eerst in gebreke stellen en nog drie weken de tijd geven om nog te leveren. Heeft de verkoper de auto na het verstrijken van deze termijn nog niet geleverd dan is de verkoper in verzuim. De koper mag dan de koop ontbinden. Is de verkoper niet in staat om de auto te leveren als gevolg van overmacht dan heeft u geen recht op schadevergoeding. 

Meer informatie over leveringstermijn vindt u op onze website.