Distributieketting Renault Megane voor de vierde keer stuk in 6,5 jaar

Vraag gesteld door M. Hulst op 30 maart 2022

Sinds augustus 2015 zijn wij in het bezit van een toen nieuwe megane 1.2 TCE motor. Na 2 jaar (2017) begon deze motor te ratelen. Volgens de Renault dealer een defecte ketting. We moesten de auto meteen laten staan en het werd onder garantie gemaakt. de auto had toen 45000 km gereden.

In 2018 kwam het geratel weer terug bij een km stand van 56000 km. Het werd gelukkig weer gemaakt onder garantie. Wel heel vervelend en het vertrouwen in de auto neemt af. Ook werd het meer een strijd om de dealer te overtuigen dat het niet goed is omdat het eigenlijk niet zou kunnen volgens hun.

In 2020, je kan het bijna niet geloven na veel bezoekjes aan de dealer en een welles nietes verhaal bleek uiteindelijk dat weer de ketting defect was. Ook de dealer was verrast. Contact gezocht met Renault nederland. Ik wilde eigenlijk de auto niet graag meer hebben omdat het vertrouwen naar een nulpunt was gezakt. Renault nederland gaf weinig gehoor maar kwam wel de volgende regeling:

Hierbij de staffel van Renault die wij dus aanvullen tot 100%: (de dealer vult dus aan)

“Mocht de spanner/distributieketting binnen 1 jaar wederom vervangen moeten worden dan kunt u gebruik maken van de onderdelengarantie, het is hierbij van belang dat de Renault dealer of u 5 % betaalt, zo wordt het “garantie op garantie” beleid omzeild. Dit geldt vanzelfsprekend ook als in het 2e jaar wederom de ketting vervangen moet worden.

In onderstaand schema treft u de regeling zoals wij u kunnen aanbieden indien in het 2e jaar en de jaren erna de distributieketting moet worden vervangen, ik ga hierbij uit van de laatste vervanging op 26-8-2020 met een kilometerstand van 66.830 km en een gemiddelde van 15.000 km per jaar:
2e jaar tot 30.000 km 85 %
3e jaar tot 45.000 km 80 %
4e jaar tot 60.000 km 65 %
5e jaar tot 75.000 km 55 %”

Opzich fijn dat het financieel wellicht ons niet veel kost is het wel heel vervelend omdat je er steeds mee bezig bent en steeds naar de dealer moet wat echt niet de bedoeling is. De ketting zou een autoleven mee moeten gaan.

Nu zijn we inmiddels weer 10000 km verder (km stand 75000) en begint het geratel weer. We zijn er eigenlijk helemaal klaar mee. Dit zou de 4de keer in 6,5 jaar tijd zijn dat de ketting vervangen moet worden. Het valt mij op dat er nu steeds +/- 10000 km tussen zit. Het lijkt erop dat er wellicht een contructie fout in het blok zit wat ervoor zorgt dat het steeds opnieuw stuk gaat. Eigenlijk willen we dat Renault Nederland de auto terugneemt en ons echt een goed voorstel doet. Maar de vraag, wat zijn onze rechten en mogelijkheden. We voelen ons hierin wel alleen staan. Dealer maakt het wel steeds, maar eigenlijk wil je hier niet mee doorgaan. Het is toch steeds weer een strijd merken we. Ben erg benieuwd Hoe jullie als expert naar deze situatie kijken en ons hopelijk wat tips kunnen geven.

Antwoord van Cathy

ANWB Expert


U heeft een Renault Megane waarbij nu al voor de 4e keer de distributieketting stuk is. U wilt weten of u van de auto af kunt.

Deze ketting gaat zo vaak defect dat hoeft u niet te verwachten. Volgens de wet hebt u recht op een deugdelijk product. Als u kunt aantonen dat het product niet de eigenschappen heeft die u op grond van de overeenkomst mocht verwachten dan kunt u bij de verkoper herstel of vervanging van de auto eisen. Herstel is nu al meermalen gedaan en leidt niet tot een blijvende oplossing. Ik raad u aan om samen met de verkoper rond de tafel te gaan en aan te geven dat u geen vertrouwen meer heeft in deze auto en dat u verwacht dat er een passende oplossing wordt gezocht. 
Komt u er samen met de verkoper niet uit dan kunt u naar de Geschillencommissie Voertuigen. Zij kunnen een bindende uitspraak hierover doen.

Meer informatie vindt u op onze pagina over klachten na aankoop.