Gebrek aan nieuwe auto

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 28 januari 2022

Ik heb sinds drie weken een E Corsa (100% eletrisch). Deze staat sinds twee dagen (na te zijn weggesleept) met een defect (storing elektrisch aandrijfsysteem) bij de Opel dealer (Motorhuis). De dealer (werkplaats) moet volgende week experts in Duitsland vragen hoe het probleem opgelost moet worden. Ik wil schriftelijk klagen bij Opel hierover zodat vastligt dat Opel in gebreke is en blijft. Je weet nooit hoe het gaat verlopen. Hoe pak ik zoiets aan?

Antwoord van Henny

ANWB Expert


U heeft sinds 3 weken een Corsa E, die nu al met een defect (storing elektrisch aandrijfsysteem) bij de dealer staat. De dealer gaat advies vragen hoe het probleem opgelost moet worden. U wilt weten hoe u zoiets aan moet pakken. 

Fabrieksgarantie 

Bij een nieuwe auto is fabrieksgarantie van toepassing. Dat wil zeggen dat de garantieverlener instaat voor herstel van het gebrek. U hoeft hier zelf niets te bewijzen. Wel moet u de dealer de kans geven om het gebrek op te sporen en te verhelpen. Dat de dealer daarbij advies zoekt bij experts in Duitsland, zegt wel dat ze het serieus aanpakken. Hopelijk wordt de storing snel verholpen. Ik neem aan dat u een leenauto krijgt van de garage.

Klacht melden

Nu de auto inmiddels al bij de garage staat voor reparatie kunt u de dealer een mail sturen waarbij u aangeeft ervan uit te gaan dat het defect definitief is verholpen als u de auto terugkrijgt. Daarmee heeft u vastgelegd dat er sprake is van een gebrek en dat u aanspraak maakt op garantie. Wordt het gebrek niet verholpen dan stelt u de dealer schriftelijk in gebreke.

Meer informatie over klachten na aankoop en het stappenplan bij klachten na aankoop vindt u op onze website.