Lekke koppakking

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 21 augustus 2021

Ik heb 9-8-2021 een Kia Sportage uit 2010 gekocht bij een autobedrijf.
De auto is afgeleverd met nieuwe apk en kleine beurt.
Bij thuiskomst kwam ik er achter dat de koel vloeistof niet voldoende was dus die heb ik bij gevuld. Nog geen week later sta ik langs de kant van de weg met een koelvloeistof probleem. Anwb is gekomen en kwam er achter dat er nagnoeg geen koelvloeistof meer in het systeem zat en na bij vullen zit er olie bij de koelvloeistof dus ik mocht niet meer door rijden. Ik heb meteen het autobedrijf gebeld maar zij doen een beetje moeilijk. Zelf hebben zij geen reparatiemogelijkheden dus ik mocht hem naar mijn huidige garage laten brengen door de berging. Ze beginnen steeds over dat de thermostaat nagekeken moet worden waardoor ik het gevoel krijg dat zij al op de hoogte waren van dit probleem.

Het autobedrijf begint nu over mijn oude auto die ik ingeruild heb dat deze niet in orde is en dat ze dat hebben laten gaan en niet aan mij verteld hebben omdat ik blij was met mijn nieuwe auto (zij hebben mijn oude auto ingeruild zonder een inspectie en proefrit te doen) . Zelf heb ik nooit problemen gehad met de auto. Auto is ook recent Apk goed gekeurd en diatributieriem begin dit jaar vervangen. In hoeverre heb ik recht op de wettelijke garantie en zijn zij verplicht om de reparatiekosten te vergoeden? Zoals zij zich nu gedragen heb ik het gevoel dat ze de kosten op mij willen afschuiven.
Ik heb de auto dus pas 1.5 week.
 

Antwoord van Henny

ANWB Expert

Op 9/8/21 heeft u een Kia Sportage uit 2010 gekocht bij een autobedrijf. De auto is afgeleverd met een APK en een kleine beurt. Al bij thuiskomst kwam u erachter dat de koelvloeistof niet voldoende was en heeft u dit bijgevuld. Maar na een paar dagen stond u langs de weg, zonder koelvloeistof. De WW constateerde dat er olie bij de koelvloeistof zat en de auto is, na goedkeuring door de verkoper, afgesleept naar uw garage. U heeft het idee dat de verkoper de kosten niet wil betalen. Uw vraag is in hoeverre u recht heeft op wettelijke garantie.

(Non-) Conformiteit en wettelijke garantie.

Volgens de wet heeft u recht op een deugdelijke auto. Dat wil zeggen dat de auto geschikt is voor normaal gebruik. Dit noemt men ‘wettelijke garantie’. Kunt u aantonen dat de auto niet de eigenschappen heeft die u op grond van de overeenkomst mocht verwachten dan kunt u van de verkoper herstel of vervanging eisen. Dit staat in artikel 7:17 van het Burgerlijk Wetboek en dat wordt ook wel het conformiteitsvereiste genoemd. Wat u mag verwachten is onder andere afhankelijk van de prijs, de leeftijd, gereden kilometers en informatie van de verkoper. In het algemeen geldt: hoe ouder en goedkoper de auto is, hoe minder u ervan mag verwachten.

Onderzoekplicht en mededelingsplicht

Bij de aankoop van een gebruikte auto mag u er niet zomaar van uitgaan dat de auto helemaal in orde is. Als koper heb je de plicht om onderzoek te doen, bijvoorbeeld vragen stellen aan de verkoper, een proefrit maken. Daartegenover staat dat de verkoper een informatieplicht heeft. Hij moet u informeren over bestaande gebreken, als hij ervan op de hoogte is.

Bewijs

Nu de auto al direct na de aankoopt kapot is, gaat de wet er vanuit dat het gebrek al aanwezig was bij de koop. De verkoper zal het bewijs moeten leveren, als hij het hier niet mee eens is.

Conclusie

U kunt terecht een beroep doen op de wettelijke garantie. U hoeft van een auto die wordt afgeleverd met een APK en die een kleine beurt heeft gehad niet te verwachten dat er een dergelijk (ernstig) gebrek aanwezig is. De verkoper heeft u een ondeugdelijk product geleverd en zal ervoor moeten zorgen dat de auto in een deugdelijke staat wordt gebracht. Nu de verkoper ermee akkoord is gegaan dat de auto naar een andere garage is gebracht, is het mijns inziens redelijk dat hij de rekening betaalt.

Komt u er niet uit met de verkoper en is het bedrijf aangesloten bij de BOVAG, dan kunt u de klacht voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Voor meer informatie verwijs ik u graag naar onze website: