Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Garantie op schade

Vraag gesteld door op 29 oktober 2021

Ik heb twee vragen over garantie op een aankoop:
1. Ik heb op 11 september een motorfiets gekocht bij een merkdealer met 3 maanden garantie. Na een week heb ik een aantal punten gemeld die ik onder garantie opgelost wilde zien en dat is ook gebeurd. Maar direct ná de reparatie viel mij (pas) op dat er blikschade aan beide zijden van het voorspatbord zit. Ik heb daarop de dealer gemaild met foto's van de schade en gevraagd of dit tijdens de reparaties gebeurd zou kunnen zijn. (Dit is een aanname van mijn kant geweest omdat er juist op die plek ook reparaties aan de voorremmen hebben plaatsgevonden) De dealer meldt terug dat deze schade er al bij de verkoop zat en dat de vorige eigenaar deze veroorzaakt heeft. Deze schade is op foto's tijdens de aankoop niet te zien. Kan ik nu toch garantie claimen en de schade door de dealer laten repareren?
2.de achterband liep langzaam leeg en dit heb ik ook als garantie reparatie opgegeven. Er zat een spijker in en om die reden is de band vervangen. De dealer heeft de nieuwe band én de montage wél in rekening gebracht, is dat correct van hem?

Antwoord van Henny

Antwoord van Henny

ANWB Expert

Op 11 september heeft u een motorfiets gekocht met 3 maanden garantie. Onder garantie zijn een aantal gebreken verholpen. Na de reparaties ontdekte u blikschade aan het voorspatbord. Deze schade had u nog niet eerder opgemerkt. Volgens de dealer zat deze schade er al bij aankoop.

U heeft de volgende vragen over garantie na aankoop:

  1. U wilt weten of deze blikschade ook onder de garantie valt.

Nee, blikschade valt niet onder de garantie. Alleen als er een technisch gebrek is, kunt u aanspraak maken op deze garantie. Daarnaast vraagt u zich af of u de dealer kunt aanspreken omdat de schade naar uw mening pas aanwezig was nadat de motor in de garage is geweest voor reparatie. U kunt de dealer alleen aanspreken als u kunt bewijzen dat de schade tijdens de reparatie is ontstaan. Het is uw woord tegen dat van de dealer. U zult dus zelf met bewijs moeten komen.

 

  1. De achterband moest worden vervangen omdat er een spijker in zat. U heeft hiervan wel een rekening gekregen en uw vraag is of dat correct is.

Als er een spijker in uw band komt, is dit voor eigen rekening. Helaas valt ook dit niet onder garantie.

Meer informatie over garantie.