BOVAG garantie

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 08 oktober 2021

2 maanden geleden een Kia rio van 2019 gekocht met 6 maanden bovag, echter blijkt deze auto mankementen te vertonen al op de terug weg naar huis (stotteren en noodloop en een raar lager geluid in ze 5 bij 100kmh).

We hebben de auto terug gebracht en dit zou verholpen worden echter na nieuwe bobines en bougies kwam dit probleem na 20 min alweer terug.

Volgens de garage die de auto al 3 weken heeft staan en er nog niks mee gebeurt is alleen op de hotline gekeken is volgens hun de auto niet meer te redden en hadden ze de auto al op telenet gezet waarbij een prijs van een 1500 euro minder uitkwam.

Ze willen de auto niet repareren want dat zou niet helpen en ik krijg alleen het volledige bedrag terug als ik daar wat koop (maar ze hebben niets staan qua prijs klasse of onze smaak)
Zo niet dan krijg ik de taxatie prijs..
Wat kan ik hier aan doen?

Antwoord van Henny

ANWB Expert

Twee maanden geleden heeft u een Kia Rio gekocht, bouwjaar 2019, met 6 maanden BOVAG garantie. Al op de eerste dag vertoonde de auto mankementen (stotteren, noodloop en een raar geluid in de 5e versnelling). Na de eerste reparatie kwam het probleem al heel snel weer terug. De auto staat nu alweer 3 weken bij de garage maar ze willen de auto niet repareren. U kunt het geld terugkrijgen met een aftrek van €1500 tenzij u een andere auto bij hen koopt. Maar er staat geen voor u acceptabele auto. Uw vraag is wat u hier aan kunt doen.

Non-conformiteit en ‘wettelijk garantie’

Volgens de wet heeft u recht op een deugdelijke auto. Deze auto moet geschikt zijn voor normaal gebruik. Kunt u aantonen dat de auto niet de eigenschappen heeft die u op grond van de overeenkomst mocht verwachten, dan kunt u van de verkoper herstel of vervanging eisen. Dit staat in artikel 7:17 van het Burgerlijk Wetboek en dat wordt ook wel het conformiteitsvereiste genoemd. Wat u mag verwachten van de auto is onder andere afhankelijk van de prijs, het bouwjaar, de kilometerstand en informatie van de verkoper/op de koopovereenkomst.
Uw auto is nog geen drie jaar oud. Dat is een leeftijd waar u mag verwachten dat u een deugdelijke auto koopt.

Reparatie of vervanging

Als de aankoop niet voldoet aan de verwachtingen heeft u als koper de keuze tussen reparatie of vervanging. Is reparatie te duur of niet mogelijk dan kunt u de overeenkomst ontbinden.

Ontbinding van de koopovereenkomst

Ontbinding van de koopovereenkomst betekent dat de verkoper u de koopprijs terugbetaalt en dat u de auto teruggeeft. Dat kan alleen in de volgende gevallen:

  • als reparatie of vervanging niet mogelijk is;
  • als de verkoper het voertuig niet wil repareren of vervangen;
  • als reparatie of vervanging niet binnen een redelijke termijn kan plaatsvinden;
  • als herhaalde reparatie niet afdoende blijkt;
  • als het gebrek zo ernstig is dat het normaal gebruik van het voertuig in de weg staat.

Gebruiksvergoeding

In de wet staat dat bij ontbinding van de overeenkomst de kosten voor rekening van de verkoper komen. In sommige gevallen kan het redelijk zijn dat je als koper toch een vergoeding moet betalen omdat je voordeel van het gebruik hebt gehad.

Conclusie

Naar mijn mening is bij u geen sprake van een gebruiksvergoeding. U heeft de auto nog maar kort en daarvan heeft de auto de meeste tijd in de garage gestaan. Daarom kunt u de koopovereenkomst ontbinden, wat betekent dat u de auto teruggeeft en uw aankoopbedrag terugkrijgt van de verkoper. 

Komt u er niet uit met de garage, dien uw klacht dan in bij de Geschillencommissie Voertuigen. Stel de verkoper hiervan dan ook op de hoogte. 

Op onze website kunt u een Stappenplan klachten na aankoop vinden.