Blijft de dealer verantwoordelijk voor probleem dat gemeld is?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 24 augustus 2021

Op 12 april 2021 hebben wij een volkswagen Touran uit 2016 gekocht bij een dealer/verkooppunt in Velserbroek met 6 maanden Bovag garantie. Op 22/ 23 juni stroomde er water naar binnen bij de voordeuren. Het occasionhuis gaf aan de gootjes van het dakroom schoon te hebben gemaakt, de airco gecheckt en volgens hun moest het probleem opgelost zijn. Vanaf toen is de auto enorm gaan stinken. Op 26 juli zeggen ze de auto professioneel te hebben gereinigd. Het was wel ietsjes beter maar niet weg. Op 13 augustus trok ik de deur open en zag ik een straal water lopen uit de hendel om de motorkap te openen. De auto hebben we direct weer teruggebracht en ze gaven aan dat ze alle gaten en kieren gedicht hebben en dat er onmogelijk water bij kan komen. We hadden gehoopt dat door het drogen de stank uiteindelijk weg zou gaan maar er blijft een muffe en vieze geur hangen. Alles wat even in de auto ligt zoals een dure kinderwagen, laptoptas, jassen etc stinkt. Op 20 augustus deed de sleutel van de auto niet en kregen wij hem van af buiten niet van of op slot. We zijn weer direct naar de dealer gegaan en toen bleek de batterij van de sleutel het niet meer te doen. Wij hebben direct gevraagd of ze in de auto wilde ruiken vanwege de lekkage en toen bevestigde de meneer dat deze inderdaad erg stonk en opnieuw gereinigd moet worden. Er staat nu een nieuwe afspraak voor een reiniging op 30 augustus ingepland. Nu is mijn vraag of de Bovag garantie verlengd kan worden, of deze reparatie onder wiens verantwoordelijkheid valt na het verlopen van de Bovag en waar wij recht op hebben als consument?
Win kijken uit naar uw advies.

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht met Bovag garantie. De auto heeft last gehad van een lekkage en er hangt steeds een nare geur in de auto. De lekkage is volgens de garage naar behoren verholpen, maar de nare geur blijft. De auto wordt nu gereinigd maar u zou graag een verlenging zien van de Bovag garantie.

De Bovag garantie geldt voor zes maanden, zoals afgesproken bij de aankoop. Wellicht dat de garage bereid is deze te verlengen, maar daar is de garage niet toe verplicht. Ook zonder garantie is het echter zo dat uitgevoerde werkzaamheden naar behoren moeten worden uitgevoerd. Garantie blijft van kracht op gebreken die tijdens de garantie zijn gemeld, zolang het gebrek niet is opgelost. Is de reiniging dus toch niet voldoende, dan moet deze klacht toch op kosten van de garage worden opgelost, ook als de garantie inmiddels voorbij is.

Het is aan te raden om bijvoorbeeld via een email te bevestigen dat deze klacht onder garantie wordt verholpen. Zo ontstaat later geen discussie over het melden van het gebrek in de garantieperiode.