Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Motorblok rammelt

Vraag gesteld door op 27 juni 2021

Ik heb 3 maanden geleden een auto gekocht via een bovag aangesloten garage.

nu na 3 maanden 3000km heb ik een tik in mijn blok. nouja klinkt eerder als een oude diesel.
ik starte de auto, kreeg direct de melding lage olie druk. voertuig uitgezet. motorpeil gecontroleerd. deze was aan het maximum. Hierna de garage op de hoogte gesteld.
garage op de hoogte gesteld en die weigeren elke medewerking.
wat kan ik het beste doen.

betreft een skoda octavia combi uit 2011. 2173xx op de teller
 

Antwoord van Chaim

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

U heeft 3 maanden geleden een occasion gekocht bij een BOVAG-autobedrijf. Onlangs hoorde u een tik in de motor, die u doet denken aan het rijden met een oude diesel. Daarnaast kreeg u de melding dat de oliedruk te laag was. Na het controleren van het oliepeil (er was voldoende motorolie) heeft u de verkoper op de hoogte gebracht van het euvel en gevraagd om een oplossing. De verkoper weigert de auto te onderzoeken en u wilt graag weten wat u nu het beste kunt doen.

Gebrek (nog) onbekend

Het is op dit moment nog niet duidelijk wat er precies aan de hand is. De ‘tik’ in combinatie met de melding van een te lage oliedruk brengt mij tot de conclusie dat er echt iets mis is met de motor. De klacht duidt niet op een versleten onderdeel dat u gelet op de leeftijd en kilometrage bij deze auto kon verwachten. Het door u genoemde kilometrage is hoog, maar betekend niet dat de motor per definitie aan vervanging toe behoort te zijn. Eerst zal nu onderzocht moeten worden wat er precies niet goed is aan de auto. De klacht zou verband kunnen houden met een defecte motorlager.
 

Conformiteit

Hoewel u geen garantie bent overeengekomen met de verkoper, heeft u op grond van de wet wel rechten. Zo heeft u recht op een product dat voldoet aan de redelijke verwachtingen die u van dat product op grond van de overeenkomst mag hebben. Welke redelijke verwachtingen u van een occasion mag hebben is o.a. afhankelijk van de aard van het gebrek, de betaalde prijs, leeftijd en kilometrage. Als een product hier niet aan voldoet heeft u in beginsel recht op kosteloos herstel door de verkoper.

Bewijs

U zult als koper moeten bewijzen dat er sprake is van een gebrek wat u in redelijkheid niet hoefde te verwachten en dat al aanwezig was bij aflevering van de auto. De eerste 6 maanden na aankoop wordt er bij een consumentenkoop vanuit gegaan dat het gebrek al aanwezig was bij aflevering en hoeft u dus slechts het gebrek en dat u dit niet hoefde te verwachten op grond van de overeenkomst te bewijzen.

Naar de verkoper

Op grond van de wet kunt u alleen de verkoper aanspreken tot kosteloos herstel vanwege non-conformiteit. Als u het gebrek elders laat verhelpen zonder toestemming van de verkoper of zonder de verkoper voldoende in de gelegenheid te stellen het gebrek te verhelpen, verspeelt u uw wettelijke rechten. 

Conclusie

Er bestaat een vermoeden dat u kosteloos herstel van het gebrek kunt vorderen met een beroep op non-conformiteit. Aangezien de verkoper niet wil meewerken aan een oplossing, raad ik u aan om de verkoper (schriftelijk) in gebreke te stellen. Met deze ingebrekestelling kunt u de verkoper aanzeggen dat als hij niet binnen 14 dagen na ontvangst van uw ingebrekestelling meewerkt aan het uitvoeren van een diagnose u de diagnose elders zal laten uitvoeren en de kosten hiervoor op hem zult verhalen. Hiermee voorkomt u dat u de verkoper onvoldoende in de gelegenheid hebt gesteld om het gebrek te verhelpen en daarmee uw rechten verspeelt. Als u er met de verkoper niet uitkomt of na ingebrekestelling de verkoper het gebrek niet verhelpt terwijl u daar rechtens aanspraak op kunt maken, kunt het geschil voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Voor meer informatie over uw rechten bij non-conformiteit, verwijs ik u graag naar onze website.