Problemen met een koper van mijn auto

Vraag gesteld door J. de Veld op 04 maart 2021

Ik heb 5 febrauri een daihatsu hijet verkocht. De auto had een volledige koprevisie, beurt, distrie vervangen en was afgesteld. De koper heeft op die dag de auto van boven naar onder bekeken en een vrij grote proefrit ermee gemaakt. Alles was naar wens en er waren geen problemen, behalve dat de snelheids kabel het had begeven. Dit hebben wij van de aankoopprijs afgehaald en meneer was tevreden. Wij hebben hem aangeraden om de kleppen nogmaals te stellen doordat deze net in gevreesd waren en dus nog moesten inslijten. Ook is aangeraden om niet harder dan 90 te rijden op de snelweg doordat deze bussies dat niet fijn vinden vanwege een kleine motor. Meneer was blij thuis aangekomen en heeft ook vermeld moeite te hebben gehad om onder de 90 te blijven.

Ik kreeg op 25 februari van deze meneer te horen dat de motor opeens alleen maar zwarte rook geeft en olie zuipt. Meneer wilt dus nu het aankoop bedrag van de auto terug samen met nog extra kosten. Omdat ik hem blijkbaar hem voorgelogen. Alles is particulier gedaan en er is geen garantie gegeven of iets ondertekend. Moet ik bang zijn dat dit naar de rechter kan gaan en wat valt hier tegen te doen.
 

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft uw auto verkocht. Enkele weken na de verkoop geeft de koper aan dat er problemen zijn met de motor. U vraagt wat uw verantwoordelijkheid als verkoper is.

Ik ga er vanuit dat u als particulier uw eigen auto heeft verkocht. In dat geval is het uw plicht als verkoper om te vertellen wat u weet van de auto. Bent u op de hoogte van gebreken of zaken die een rol kunnen  spelen bij de beslissing om de auto te kopen, dan moet u deze dingen vertellen. 

De koper moet op zijn beurt onderzoeken wat hij koopt. Ook bij een koop van een garage, maar zeker als de verkoper een particuliere verkoper is. Hij kan bijvoorbeeld beslissen een keuring te laten doen. Een proefrit is in dit geval wel gemaakt. 

U bent tot op zekere hoogte wel verantwoordelijk voor wat u verkoopt. Dat gaat wel minder ver dan in het geval u een professionele verkoper zou zijn. Kan de koper aantonen dat u op de hoogte was van gebreken, maar deze niet heeft verteld, dan kan hij u met succes aanspreken voor schade zoals reparatiekosten en als reparatie niet mogelijk is, of gezien de waarden van de auto niet zinvol, de koop ontbinden. 

Was u niet op de hoogte, dan moet de koper in ieder geval aantonen dat dit gebrek bij de aankoop al aanwezig was om eventueel (een deel van) de kosten te kunnen verhalen. De leeftijd van de auto en de kilometerstand tellen hierbij dan ook wel mee. De vraag is in dit geval wat de koper van deze auto mocht verwachten en of de auto daaraan redelijkerwijs heeft voldaan. Hoe ouder de auto, des te meer rekening moet worden gehouden met plotselinge gebreken. Hoe meer je hiermee rekening moet houden, des te minder je kunt eisen.

Voor meer informatie en tips over particuliere koop verwijs ik u graag naar onze website: Tips koop van een particulier - ANWB