Ondeugdelijk product

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 08 april 2021

Ongeveer vier weken geleden heb ik een motorfiets gekocht bij een bedrijf, zonder garantie.
Na ongeveer 300 kilometer gereden te hebben, heb ik de motor moeten laten afslepen, vanwege een groot defect.
Mogelijk is de koppakking defect, maar er bestaat een kans dat er nog meer aan de hand is.
De verkoper geeft aan dat ik geen garantie heb gekocht bij hem en dat ik dus zelf verantwoordelijk ben.
Meneer geeft aan dat ik toentertijd zelf het risico heb genomen om geen garantie te kopen en dat ik nu zelf moet opdraaien voor de kosten.
De verkoper heeft aangegeven in de factuur/koopovereenkomst dat ik ter zake kundig ben en het product akkoord heb bevonden.
Ik heb meneer een aangetekende brief gestuurd en ik wacht nog op reactie.
Het liefst laat ik de motor zo snel mogelijk repareren en zijn mijn kosten zo laag mogelijk.
Mijn vraag aan u is: kan ik op dit moment nog meer doen?
En, als meneer niet reageert of niets wilt betalen, wat kan ik dan nog doen?
Ik ga het liefst niet naar de kantonrechter.
Alvast bedankt voor uw reactie.

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

Onlangs heeft u een motorfiets, BMW F800 ST ABS gekocht uit 2007 met 30552 km op de teller. Bij de koop heeft u afgezien van het bijkopen van garantie en op de koopovereenkomst is aangetekend dat ‘Zoals gezien/bereden, koper verklaard zich ter zake kundig en heeft voertuig akkoord bevonden, geen garantie’. Kort na aankoop heeft u de motor moeten laten afslepen, omdat er niet meer mee gereden kon worden. U wilt graag weten wat uw rechtspositie is.

Conformiteit
Los van een eventuele garantie heeft u op grond van de wet recht op een product dat voldoet aan de redelijke verwachtingen die u daarvan mag hebben. Welke redelijke verwachtingen u mag hebben is o.a. afhankelijk van de aard van het gebrek, de kilometrage en de leeftijd. Als er sprake is van een gebrek dat u niet hoefde te verwachten en dat het gebrek al bestond op het moment van aflevering, dan heeft u ongeacht de verstreken periode na aflevering, recht op kosteloos herstel. U zult in dat geval wel moeten bewijzen dat er sprake is van een gebrek dat u niet hoefde te verwachten en dat dit gebrek al aanwezig was op het moment dat de motor werd afgeleverd.

Consumentenkoop
U heeft de motorfiets als consument gekocht van een professionele verkoper. Er is zodoende sprake van een zogenoemde consumentenkoop. Bij een consumentenkoop kan de verkoper de rechten van de koper bij non-conformiteit niet uitsluiten. De opmerking aangaande het akkoord bevinden en het kundig zijn als koper, heeft zodoende geen werking ten aanzien van een eventuele vordering tot kosteloos herstel op grond van non-conformiteit. Als bij een consumentenkoop een gebrek zich openbaart in de eerste 6 maanden na aankoop, dan hoeft de koper bovendien niet te bewijzen dat het gebrek al bij aankoop aanwezig was.

Gebrek onduidelijk
Het is op dit moment nog onduidelijk wat het probleem is met de motor van de motorfiets. Het is dus ook niet duidelijk of er sprake is van een gebrek en of u dit gebrek in redelijkheid niet hoefde te verwachten. Als blijkt dat er inderdaad sprake is van een gebrek wat u in redelijkheid niet hoefde te verwachten, staat mijns inziens wel vast dat dit gebrek, althans de oorzaak daarvan, al bestond toen de motor werd geleverd.

Conclusie
U heeft een motorfiets zonder garantie gekocht. Als u kunt bewijzen dat er sprake is van een gebrek dat u in redelijkheid niet hoefde te verwachten, dan heeft u desondanks toch recht op kosteloos herstel door de verkoper op grond van de rechten van een consumentenkoper bij non-conformiteit. Ik raad u aan een onafhankelijke partij onderzoek te laten doen naar de oorzaak van het probleem. Als blijkt dat er sprake is van een gebrek dat u in redelijkheid niet hoefde te verwachten, dan heeft u recht op kosteloos herstel. Een dergelijk onderzoek kunt u laten uitvoeren door het CED of door Dekra.  

Als de verkoper, ondanks overtuigend bewijs dat er sprake is van een gebrek dat u niet hoefde te verwachten, weigert het gebrek te verhelpen, zult u het geschil moeten voorleggen aan de rechter. De verkoper is helaas geen BOVAG-lid en niet aangesloten bij de Geschillencommissie.  

Voor meer informatie over uw rechten bij klachten na aankoop, verwijs ik u graag naar onze website.