Losse reisonderdelen of pakketreis?
Vraag gesteld door op 9 maart 2021
Ik heb in januari 2020 voor twee personen bij Vliegwinkel.nl een 3-daagse stedentrip geboekt: met een vliegticket en twee hotelovernachtingen voor een bedrag van 1.195 euro. Dit bedrag hebben wij aan Vliegwinkel.nl betaald. De vertrekdatum was 3 juni 2020. Vanwege het coronavirus werden de vluchten geannuleerd. De hotelkosten hebben we inmiddels terug gestort gekregen. De ticketkosten nog niet. Vliegwinkel.nl heeft wel restitutie bij de luchtvaartmaatschappij aangevraagd en dit zou dan rechtstreeks aan ons worden terugbetaald. Alleen we wachten nog steeds op ons geld. Wij zijn van mening dat Vliegwinkel.nl ons dit geld moet terugbetalen, omdat we bij hen hebben geboekt.
Antwoord van Marlijn
ANWB ExpertU heeft bij Vliegwinkel.nl een reis geboekt die vanwege het coronavirus is geannuleerd. De hotelkosten heeft u intussen wel terug gekregen, de ticketprijs nog niet.
Pakketreis
Het klopt dat Vliegwinkel.nl u de ticketprijs moet terugbetalen. Er is in dit geval namelijk sprake van een pakketreis. Als die pakketreis door overmacht (zoals de uitbraak van het coronavirus) niet doorgaat, heeft de reiziger recht op volledige terugbetaling van de betaalde gelden door de reisorganisator (artikel 7:509 lid 3 BW).
Verantwoordelijkheid reisorganisator
De reisorganisator, in dit geval Vliegwinkel.nl, is verantwoordelijk voor de verschillende onderdelen van de reis, ook als deze door andere dienstverleners worden verricht (artikel 7: 510 BW). Dit is recentelijk nog eens bevestigd in een uitspraak van de Geschillencommissie Reizen.
Vliegwinkel.nl is verantwoordelijk voor volledige terugbetaling van de reissom, dus ook voor de ticketprijs. Zij moet dan vervolgens het geld zelf bij de luchtvaartmaatschappij reclameren.
Als u er niet uitkomt met de reisorganisator, kunt u het geschil voorleggen aan de Geschillencommissie Reizen.
Meer informatie:
Deel deze pagina