Geld terugkrijgen

Vraag gesteld door R. Faber op 22 maart 2021

Ik heb reeds een auto gekocht (op 29-12-2020). Hierbij heb ik met de verkoper niks afgesproken over garantie (helaas). Tijdens de proefrit was er op 2 dingen na niks aan de hand en had ik besloten de auto te kopen, die 2 dingen zouden dan door hem weer gefixt worden 2 dagen later. Echter toen ik na 1 week rijden nog niks heb gehoord, viel tot mijn stomme verbazing van de ene dag op de andere dag  mijn vermogen weg. Heen geweest, was gefixt na 2 week de auto kwijt geweest te zijn. Nog geen 1 week later, viel mijn vermogen weer weg als een bocht moest maken (denk aan rotonde, oprit snelweg, bocht provinciale weg etc). Weer heen gebeld, auto zou weer gemaakt worden. hebben ze de Bobines en Bougies vervangen. Alles was nu klaar zeiden ze. Nou je raadt het al, na nog geen week, auto geen vermogen meer, trekt niet op schakelt niet, motor storing en EPC storing. Weer heen gebeld en weer heengebracht diezelfde middag nog. Auto weer 4!!! week kwijt geweest, ze hebben hem maar naar een 'specialist' gebracht zeggen ze. Daar hebben ze er een nieuwe turbo op laten zetten zeggen ze. Alles was 'goed en wel' volgens de 'specialist' en hun eigen monteurs. Dus Ik de auto weer opgehaald Donderdag, en toen zeiden ze (alweeer) dat het nu toch wel echt klaar moest zijn. Dus ik Zondag stukje rijden en zelfs toen  viel mijn vermogen weg, had ik een motorstoring weer en EPC storing. Weer heen gebeld en ze zeiden dan brengen we hem nu naar de dealer toe. Dus ik na 1 week niks van ze gehoord te hebben heen gebeld. Ja zeggen ze er is geen monteur beschikbaar. ik zeg zo hij zou toch naar de dealer gebracht worden voor reparatie? Ja maar die hebben hetzelfde geconstateerd en daar komen we dus ook niet verder mee. Dus nu ben ik de auto weer al 1,5 week kwijt en krijg ik hem met mazzel na een 'kleine' 2 week pas weer terug. En dan is het nog maar de vraag of die echt goed gemaakt is. Mijn vraag is dan dus ook of hier wat aan te doen valt qua aankoop ongedaan te maken en het hele bedrag dus terug te krijgen / eisen Ik heb al gevraagd of ze mijn auto terug kunnen kopen maar uiteraard zeggen ze dat ze al 'vol' zitten zodat zij er makkelijk vanaf komen. Ik heb ook meerdere filmpjes als bewijs dat mijn auto niet naar behoren functioneert! Graag hoor ik meer van jullie!

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

U heeft eind 2020 een occasion gekocht bij een autobedrijf. Bij de koop bent u geen garantie overeengekomen. Sinds de aflevering van de auto is er een steeds terugkerende motorstoring en is de auto al meerdere keren gerepareerd door de verkoper. Eigenlijk wilt u de auto teruggeven aan de verkoper, omdat u geen vertrouwen meer heeft in een goede afloop. De verkoper heeft aangegeven de auto niet terug te willen. U wilt graag weten wat uw rechtspositie is.

Conformiteit
Een product moet voldoen aan de redelijke verwachtingen die u daarvan op grond van de overeenkomst mag hebben. Welke redelijke verwachtingen u van een occasion mag hebben is o.a. afhankelijk van de betaalde prijs, het bouwjaar en de kilometrage.

Als koper moet u bewijzen dat er sprake is van een gebrek en dat u het gebrek op grond van de overeenkomst in redelijkheid niet hoefde te verwachten. Als het dit gebrek, althans de oorzaak daarvan, al aanwezig was toen het product werd afgeleverd, dan is er sprake van non-conformiteit.

Non-conformiteit
Als een afgeleverd product niet voldoet aan de overeenkomst dan heeft u op grond van de wet recht op kosteloos herstel van het gebrek. Als het gebrek vervolgens niet binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper wordt opgelost, dan kan de koper ontbinding of de vermindering van de overeengekomen prijs vorderen.

In de regel moet een verkoper twee- tot driemaal in de gelegenheid worden gesteld om hetzelfde gebrek te verhelpen, voordat de koper het recht heeft om de overeenkomst te ontbinden.

Conclusie
U kunt aantonen dat er sprake is van non-conformiteit en dat de verkoper meerdere keren in de gelegenheid gesteld is om het gebrek te verhelpen. Op grond van de wet kunt u zodoende ontbinding van de overeenkomst vorderen. Om bewijstechnische redenen raad ik u aan om de verkoper schriftelijk in gebreke te stellen en nog één laatste termijn voor duurzaam herstel van het gebrek te gunnen.

Na ontbinding van de overeenkomst heeft u recht op teruggave van de overeengekomen prijs en zult u de auto terug moeten geven aan de verkoper.

Voor meer informatie over wat u kunt eisen van de verkoper, verwijs ik u graag naar onze website.