Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Garantie occasion

Vraag gesteld door D. Wingelaar op 17 maart 2021

Wij hebben 12 maart een occasion gekocht bij een merkdealer mulder in dordrecht.Twingo van 2013.Bij thuiskomst zagen wij dat de spoiler bij de achterklep lis en beschadigt was en dat er op het dak flinke krassen zitten.Is niet doorgegeven door de verkoper en wij hebben dat ook niet opgemerkt.Een kras is zo diep dat de alle laklagen beschadigt zijn.Nu willen ze dat oplossen met een lakstift.Ik heb bij een schade bedrijf geïnformeerd en eigenlijk moet het dak overgespoten worden.Een lakstift is een tijdelijke oplossing.Kan ik de dealer verplichten om op zijn kosten het dak te laten overspuiten.Helaas heb ik nu mijn twijfels over deze aanschaf.
 

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht. Bij thuiskomst ontdekt u schade aan de spoiler en de lak. U vraagt wat uw rechten zijn.

Als u een auto koopt heeft u als koper een onderzoeksplicht. De verkoper heeft op zijn beurt een mededelingsplicht. De verkoper hoeft de auto niet te onderzoeken, maar moet de gebreken melden waar hij van op de hoogte is. Zaken die door de koper zelf bij een bezichtiging opgemerkt kunnen worden hoeft de verkoper niet specifiek te melden. 

Het is in dit geval dus zo dat de verkoper niet hoefde te wijzen op de schade als deze eenvoudig op te merken was. In dat geval kunt u de verkoper ook niet aanspreken voor eventuele herstelschade. Wat de verkoper in dat geval aanbiedt is dan eigenlijk mooi meegenomen. 

Als de schade door u bij de bezichtiging of proefrit niet eenvoudig waar te nemen was kunt u de verkoper wel aanspreken. In dat geval zouden de redelijke kosten voor herstel voor rekening van de verkoper komen. Of de schade met een stift opgelost kan worden of door overspuiten hangt dan vervolgens af van onder meer het effect van beide manieren van herstel en de kosten in verhouding met de waarde van de auto.

Meer informatie over uw rechten na koop vindt u op onze website.