Garantie Kia Ceed

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 01 maart 2021

Ik wil de volgende case aan u voorleggen.
In januari 2019 heb ik bij Autotaal van de Sande in Boxtel een Kia Ceed  uit oktober 2015 gekocht. Het kenteken van de auto is HF-055-X. Deze auto is aan mijn verkocht met Bovag garantie en de nog   lopende fabrieksgarantie van 7 jaar door KIA Nederland.  

Vorige week kreeg ik problemen met de remmen. De auto heb ik ter inspectie naar de KIA dealer in Rotterdam gebracht waar die sinds de aankoop door mij in onderhoud is. De hoofdremcilinder bleek lek te zijn en is ook vervangen door de Kia garage. De auto valt nog in de fabrieksgarantie van Kia Nederland. Bij het melden van de reparatie door de KIA-garage bij KIA Nederland bleek dat de onderhoudsbeurt bij 30.000 km waarin de remolie vervangen dient te worden niet door een KIA dealer was uitgevoerd. Het onderhoud stond daardoor niet geregisterd bij KIA Nederland in het systeem. Ik kreeg te horen dat daardoor de reparatie niet onder de garantie valt. Bij aankoop van de auto heb ik alle facturen van het onderhoud opgevraagd en met aankoop ook meegekregen. Ik heb de factuur van het garagebedrijf Bosch Carservice Amsterdam ZO die het onderhoud heeft gedaan bij 30.000 aan de KIA dealer laten zien. Deze heeft de factuur van Bosch Carservice Amsterdam ZO ook voorgelegd aan KIA Nederland. Op factuur staat niet dat de remolie is vervangen bij 30.000 km wat wel volgens het onderhoudsschema dient te gebeuren. Op de factuur staat wel “Onderhoudsbeurt volgens schema” en wat er wel  is uitgevoerd maar niet de remolie verversen. KIA Nederland zegt dan ook dat de reparatie niet onder de garantie valt omdat de remolie niet is vervangen wat wel in het onderhoudsschema staat. De reparatiekosten van € 824,34  zijn dan ook voor mijn rekening. Ik heb de factuur inmiddels betaald.

Mijn vraag is dan ook kan ik de garage die in januari 2017 het onderhoud heeft verricht aansprakelijk kan stellen voor de reparatiekosten of de garage waar ik de Kia Ceed heb gekocht januari 2019.  
In afwachting van jullie reactie.

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

U heeft eind 2019 een occasion gekocht bij een BOVAG-autobedrijf. Als onderdeel van de koopovereenkomst is een Bovag-garantie van 6 maanden overeengekomen en een Bosch Carservice garantie van 24 maanden, beide garantietermijnen zijn inmiddels verlopen. Er is u toegezegd dat aanspraak gemaakt kan worden op de resterende (verlengde) fabrieksgarantie. Onlangs heeft de auto weggebracht naar uw onderhoudsgarage (Kia dealerbedrijf) en is geconstateerd dat de hoofdremcilinder vervangen moest worden. Na overleg met de fabrikant/importeur is gebleken dat de reparatie niet onder de (verlengde) Kia fabrieksgarantie kon worden uitgevoerd, omdat het onderhoud aan uw auto niet altijd conform het KIA onderhoudsschema is uitgevoerd. Bij 30.000 km is de remvloeistof niet vervangen door het autobedrijf dat de onderhoudsbeurt heeft uitgevoerd, deze onderhoudsbeurt heeft plaatsgevonden voordat u de auto kocht.

Garantie
Door tijdsverloop kunt u geen aanspraak meer maken op de BOVAG-garantie of de Bosch Carservice garantie. De lekkage aan de hoofdremcilinder is pas ontdekt buiten de garantieperiode van 6 respectievelijk 24 maanden. Het gebrek is wel ontdekt binnen de (verlengde) fabrieksgarantie van 7 jaar na eerste toelating. Alleen als de verkoper kan bewijzen dat (de oorzaak van) het gebrek niet voor zijn risico behoort te komen, valt de dan noodzakelijke reparatie of vervanging niet onder de garantie.

Uitsluiting garantie
Partijen zijn echter vrij om de inhoud, omvang en voorwaarden van een commerciële garantie te bepalen. KIA stelt als voorwaarden voor de (verlengde) fabrieksgarantie dat het onderhoud altijd is uitgevoerd volgens het door KIA gehanteerde onderhoudsschema.

Uit de nota van het uitgevoerde onderhoud blijkt onvoldoende dat het onderhoud volgens voorschrift van KIA is uitgevoerd. Tenzij u kunt aantonen dat de remolie wel ververst is bij de betreffende onderhoudsbeurt, kunt u geen aanspraak maken op de fabrieksgarantie.

Conformiteit
Naast een eventuele garantie heeft u op grond van de wet recht op een product dat voldoet aan de redelijke verwachtingen die u daarvan mag hebben. Welke redelijke verwachtingen u mag hebben is o.a. afhankelijk van de aard van het gebrek, de kilometrage en de leeftijd van de auto.

Op grond van de overeenkomst en de mededelingen die de verkoper over de auto heeft gedaan, mocht u in redelijkheid verwachten dat u aanspraak zou kunnen maken op de fabrieksgarantie. Nu blijkt dat een eventueel recht tot herstel op grond van de fabrieksgarantie al was uitgesloten voordat u de auto geleverd kreeg, voldoet de geleverde auto niet aan de overeenkomst. Daarnaast mag u van een hoofdremcilinder een levensduur van 10 jaar of 100.000 km verwachten. Deze verwachting is niet waargemaakt en aangezien de berijder geen invloed heeft op de levensduur bestaat het vermoeden dat de hoofdremcilinder gebrekkig was toen de auto geleverd werd, aldus onze Automotive Experts.

Kosteloos herstel
Als u kunt bewijzen dat de auto een gebrek vertoond heeft u recht op kosteloos herstel door de verkoper. U moet de verkoper wel in de gelegenheid stellen om het herstel uit te voeren. Als u zonder toestemming van de verkoper een reparatie laat uitvoeren door een derde dat kunt u deze kosten in beginsel niet verhalen op de verkoper.

Conclusie
Ik raad u aan de verkoper het voorgaande voor te houden en om een passende oplossing te vragen. Formeel kunt u de kosten voor de reparatie niet verhalen op de verkoper, maar in dit specifieke geval kan ik mij voorstellen dat een rechter of geschillencommissie op grond van de redelijkheid en billijkheid uw vordering toekent. Het is immers goed te verklaren dat u de reparatie heeft laten uitvoeren door een KIA dealerbedrijf, aangezien u uitging van de fabrieksgarantie.

Voor meer informatie over garantie en conformiteit, verwijs ik u graag naar onze website.