Airline failliet, voucher nog steeds alternatief

Vraag gesteld door N. de Winter op 05 maart 2021

In november 2019 heb ik een vlucht geboekt met Level. Nu hebben zij een voucher aangeboden en zijn daarna als level europe failliet gegaan. Ze zijn niet meer bereikbaar en storneren gaat volgens de bank niet omdat ik een voucher heb. Echter kan ik die voucher niet meer verzilveren (level europe bestaat niet meer, level world wide accepteert de voucher niet). Wat is nu de beste stap voorwaarts om toch nog een deel van mijn bedrag terug te krijgen?
 

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

U heeft in november 2019 een vlucht geboekt bij Level Europe. De vlucht kon vanwege de maatregelen tegen verspreiding van het coronavirus niet worden uitgevoerd en de luchtvaartmaatschappij heeft de reis geannuleerd. U heeft toen een voucher geaccepteerd ter waarde van het boekingsbedrag. Level Europe is op 18 juni 2020 failliet verklaard. U wilt graag weten hoe u de voucher nog kunt verzilveren of hoe u (een deel) van het boekingsbedrag kunt terugkrijgen.

Acceptatie voucher
Door het accepteren van de voucher is de situatie ontstaan dat u feitelijk vooruit hebt betaald voor een vlucht die op uw verzoek binnen de gestelde vouchervoorwaarden door Level Europe moet worden uitgevoerd. U heeft de voucher geaccepteerd als alternatief voor uw rechten bij het annuleren van een vlucht door de luchtvaartmaatschappij.

Faillissement
Het gevolg van het faillissement is dat de luchtvaartmaatschappij niet meer zelf beslissingen mag nemen over het uitvoeren van vluchten of het doen van betalingen. De daartoe aangestelde curator zal proberen zo veel mogelijk van de schulden van de luchtvaartmaatschappij te betalen, door alle openstaande vorderingen te incasseren en de bezitting van de luchtvaartmaatschappij te verkopen.  

Naar de curator
U bent als voucher-houder een van de schuldeisers van de failliete luchtvaartmaatschappij. U zult de curator moeten laten weten dat u schuldeiser bent. U kunt daartoe uw claim indienen via een online formulier. Let op, om de claim in behandeling te nemen worden registratiekosten gerekend van € 23,-.

Conclusie
U houdt een vordering op de failliete luchtvaartmaatschappij. De aangewezen curator zal proberen zoveel mogelijk schuldeisers terug te betalen. Om (een gedeelte) van uw vordering uitbetaald te krijgen zult u uw claim moeten aanmelden bij de curator. Voor het aanmelden van de claim worden kosten gerekend. Het is onzeker of u (een gedeelte) van uw vordering krijgt uitbetaald. Dit is afhankelijk van het totaal aantal schulden, het soort schuldeisers en het totaal aantal bezittingen van de failliete luchtvaartmaatschappij. Als concurrente schuldeiser is de kans gering dat u uiteindelijk meedeelt in de uitbetaling door de curator.  

Voor meer informatie over de claimprocedure in het faillissement van Level Europe, verwijs ik u graag naar de website van het ECC Nederland. Ook verwijs ik u graag naar onze website voor algemene informatie over de gevolgen van het faillissement van een luchtvaartmaatschappij.

Op dit moment is er nog geen garantiefonds dat passagiers beschermd tegen de gevolgen van een faillissement van luchtvaartmaatschappijen. Een initiatief wetsvoorstel hiertoe is in de maak.