Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Schadeherstel

Vraag gesteld door op 9 februari 2021

Wij zijn met een vochtprobleem naar een Bovag garage gegaan. Er stond water achter de bestuurdersstoel op de mat. De auto (Volvo V70) naar de garage gebracht. Er werd een rubber goed gedaan en gekit, kosten €200. Binnen enkele weken was de vloer van de auto weer nat op dezelfde plaats. Opnieuw naar de garage gebracht. Het bleek een lekke voorruit, deze is hersteld via de ruitverzekering van de auto excl een eigen bijdrage van €75,-. Enkele dagen belde de garage om een bedrag van €495 over te maken voor de kosten van de reparatie. Kan dit, we hadden de keer ervoor al €200 betaald en het probleem bleek toen niet verholpen. Kan een garage hiervoor 2x een factuur sturen als het probleem niet opgelost bleek te zijn?

Antwoord van Henny

Antwoord van Henny

ANWB Expert

Nadat de garage een reparatie aan uw Volvo V70 heeft uitgevoerd, bleek het vochtprobleem achter de bestuurdersstoel nog steeds te bestaan. U heeft de auto teruggebracht en toen bleek het te gaan om een lekke voorruit. Daarom is er een nieuwe voorruit in gezet. Uw vraag is of u verplicht bent om de tweede rekening ook te betalen. Immers met de eerste reparatie was het probleem niet opgelost.

Gebrek nog aanwezig na eerste reparatie
Als de garagist een reparatie uitvoert, zal de garagist zijn best moeten doen om het gebrek te verhelpen. Reparatie is een inspanningsverbintenis, maar geen resultaatsverbintenis. De garagist moet zijn uiterste best doen om een juiste diagnose te stellen om vervolgens het gebrek te verhelpen. Hierbij moet de garagist uitgaan van een logische volgorde van aanpak. Is het probleem na de reparatie niet opgelost dan moet u de reparatiekosten in principe gewoon betalen. Dat is alleen anders als u kunt aantonen dat de garagist een fout heeft gemaakt. Bijvoorbeeld als hij niet logisch te werk is gegaan. Dat is vaak lastig te bewijzen.

Lees meer over uw rechten na reparatie en onderhoud op onze website.