Peugeot 308 SW Executive

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 20 januari 2021

Ik heb 29 dec 2020 een Peugeot 308 SW Executive uit 2015 gekocht voor 10.775 bij POUW Hardenberg.

Ik heb bij zelf ook hulpveren gemonteerd en m'n collega daar zei dat ik de gratis wintercheck bij Peugeot kon laten uitvoeren.
Dan zien de Peugeot mensen meteen de staat van de auto.

Ik ben dus naar Kampen/Ijsselmuiden gereden (woon in Wezep) en daar deze check ook even laten doen.

Ze vroegen me of mij wat opviel. Ik zei alleen dat de auto zo snel (10 sec) al in de ECO modus ging.

...en ja hoor.
Daar zei men dat de accu erg slecht was.
Tevens de remblokken voor waren zeer slecht. Binnen 10.000 zijn deze op.

Kan ik hiermee nu terug (na 3 weken) naar POUW Hardenberg?
Ik heb 1 jaar garantie gekocht bij hen.

Alleen heb ik dit verhaal ook naar hen gemaild, maar ik krijg geen mail meer terug???

Wat moet ik hiermee??

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

U heeft onlangs een jonge occasion (Peugeot) gekocht bij een Bovag autobedrijf. Bij de koopovereenkomst is één jaar garantie overeengekomen. Kort na de aankoop heeft u een wintercheck laten uitvoeren door een Peugeot dealergarage. Bij de wintercheck werd opgemerkt dat de accu slecht was en de remblokken binnen 10.000 km vervangen zullen moeten worden. U heeft dit bij de verkoper aangegeven, maar krijgt geen reactie op uw e-mails. U wilt graag weten wat uw rechtspositie is.

Garantie
De verkoper heeft de toezegging gedaan dat de auto de eigenschappen bezit die voor normaal gebruik noodzakelijk zijn en dat de auto voldoet aan de overeenkomst. Als binnen de garantietermijn een gebrek ontdekt wordt, dan zal de verkoper dit onder garantie herstellen. Binnen de garantieperiode zullen gebreken niet hersteld hoeven worden als de verkoper kan aantonen dat het gebrek het gevolg is van verkeerd gebruik door de koper. Partijen zijn vrij om de inhoud van de garantie te bepalen. Zij kunnen overeenkomen dat bepaalde onderdelen niet onder de garantie vallen of dat bepaalde onderhoudswerkzaamheden moeten zijn uitgevoerd om aanspraak te maken op de garantie.

Conformiteit
Naast een eventuele overeengekomen garantie heeft de koper ook wettelijke rechten. Uit de wet volgt dat de koper recht heeft op een product dat voldoet aan de overeenkomst en aan de redelijke verwachtingen die de koper op grond van de overeenkomst mocht hebben. Welke redelijke verwachtingen een koper van een auto mag hebben is o.a. afhankelijk van de aard van het gebrek, de betaalde prijs, het bouwjaar en de kilometrage.  

Accu
Hoewel de levensduur van een accu sterk afhankelijk is van het gebruik van de auto, mag u bij aankoop verwachten dat de accu goed werkt. Als zou blijken dat de accu inderdaad aan vervanging toe is dan zou deze vervanging onder de garantie moeten vallen. Om aanspraak te maken op de garantie moet u de verkoper/garantiegever aanspreken.

Remmen
Remdelen die aan gebruikersslijtage onderhevig zijn, moeten bij aflevering conditioneel zodanig zijn dat de eerste 10.000 km geen onderhoud nodig is. Als blijkt dat de remblokken inderdaad conditioneel slecht zijn dan kunt u aanspraak maken op vervanging onder garantie. Op grond van de BOVAG garantievoorwaarden (artikel 3) vallen reparatie of vervanging ter gelegenheid van normale gebruikelijke onderhoudsbeurten niet onder de garantie. Echter als de reparatie of vervanging voortkomt uit een gebrekkige uitvoering van de onderhoudsbeurt bij aflevering, dan valt dit wel onder de garantie. Alternatief zou ook buiten garantie aanspraak gemaakt kunnen worden op kosteloze vervanging van de remblokken. Remblokken die binnen 10.000 km op zullen zijn, zijn bij aflevering non-conform, tenzij expliciet is overeengekomen dat de vervanging van de remblokken voor rekening van de koper zullen komen.

Conclusie
Als vast komt te staan dat de accu in (zeer) slechte conditie verkeerd en de remblokken minder dan 10.000 km mee zullen gaan, dan valt de vervanging van deze onderdelen onder de garantie en/of kunt u aanspraak maken op kosteloze vervanging op grond van de wet. Het is echter mogelijk dat de bevindingen van de Peugeot dealer niet volledig onafhankelijk zijn. Uit kosteloze checks proberen autobedrijven uiteraard opdrachten te verkrijgen.

Ik raad u aan om de verkoper de bevindingen van de Peugeot dealer voor te houden. Aangezien niet op uw e mail gereageerd is, raad ik u aan om telefonisch contact op te nemen of langs te rijden bij de verkoper. U zult in ieder geval de verkoper in de gelegenheid moeten stellen om de vervangingen uit te voeren. Als u dat nalaat verspeelt u uw rechten.

Voor meer informatie over garantievoorwaarden, verwijs ik u graag naar onze website.