Geboekt bij code oranje

Vraag gesteld door J. de Koning op 07 februari 2021

Als ik een reis geboekt heb bij code oranje. (dat geldt voor alle reizen die momenteel geboekt worden, lijkt me) en het land wordt voor vertrek geel, maar er moet bij aankomst wel een pcr test gedaan worden. Stel dat die positief is? Dan ben ik dus ziek wat normaliter onder de annuleringsvoorwaarden valt, maar is wel corona gerelateerd. Op alle veel gestelde vragen wordt er van alles gemeld over code geel of oranje bij vertrek, maar er wordt niets gemeld over geboekt bij code oranje. Mag ik daaruit concluderen dat dat er dan niet toe doet? En de code op de datum van VERTREK alleen belangrijk is voor de bepaling van de dekking?

Antwoord van Lisette

ANWB Expert

U boekt een reis voor een land met code oranje. Voor het vertrek krijgt dat land code geel, maar een negatieve PCR-test is verplicht. U vraagt hoet het dan zit met de annuleringsvoorwaarden. 

Als voor het land voor vertrek code geel wordt afgegeven en u kunt geen negatieve PCR-test laten zien, dan is het risico in principe voor u. Dit betekent dat u niet kosteloos kunt annuleren. Mogelijk kunt u in dat geval een beroep doen op uw annuleringsverzekering. Annuleringsverzekeringen bepalen in hun voorwaarden in welke gevallen zij dekking bieden als u uw geboekte reis moet annuleren. De algemene grondslag van een dergelijke verzekering is dat het in ieder geval moet gaan om omstandigheden die u bij boeking in redelijkheid niet had kunnen voorzien. Momenteel is het echter zo dat het risico dat u de reis niet kunt maken, omdat het land met code geel een negatieve PCR-test vereist, een risico. Voor veel landen wordt deze eis al gesteld.
Er zijn dan ook veel verzekeringsmaatschappijen die die de kosten als gevolg van corona niet, of slechts beperkt, dekken. Of uw annulerings- en/of reisverzekering dekking biedt als u de reis moet annuleren, omdat u een positieve PCR-testresultaat heeft, kunt u nagaan in de polisvoorwaarden. 

Als u nu wilt boeken, is het goed om ook eerst na te gaan hoe de reisorganisatie, vervoerder of verhuurder omgaat met mogelijke wijzigingen of annuleringen. Veel reisorganisaties hebben momenteel een soepeler annuleringsbeleid, bijvoorbeeld door gratis te annuleren tot een paar dagen voor vertrek.