Annuleren of omboeken weekend vakantiepark met familie

Vraag gesteld door D. Juffer op 22 februari 2021

Wij hebben vorig jaar een weekend met familie (12 personen) in een vakantiehuis voor 16 personen geboekt bij Roompot. Dit zou  in oktober gebeuren maar door coronamaatregelen is dit omgeboekt naar april 2021. Zoals het er nu uitziet kan het in april ook niet doorgaan met de hele groep. Omdat het  t.g.v. ons 35 jarig huwelijk is willen we dit ook graag met z'n allen in één huis vieren. Roompot wil wel weer omboeken maar geen voucher of geld terug geven. Wat zijn onze rechten in dit geval? En wat zijn de plichten van Roompot? Er zijn andere vakantieparken die wel een voucher aanbieden. En wanneer hebben we recht op geld terug?

Bij het omboeken moeten we als het duurder is  extra bijbetalen. Boeken we een goedkoper weekend dan krijgen we geen geld terug.
Is dit ook volgens de regels?

Antwoord van Lisette

ANWB Expert

 

U heeft voor vorig jaar een familieweekend met 12 personen in een vakantiehuis geboekt. Het weekend kon toen niet doorgaan en is omgeboekt naar april dit jaar. Omdat het dan mogelijk ook niet door kan gaan, wil de verhuurder omboeken naar later in het jaar, maar geen voucher of geld terug betalen U wilt weten wat nu uw rechten zijn.

Het is vervelend dat u een vakantiehuis voor een familieweekend hebt geboekt waar u in april mogelijk weer geen gebruik van kunt maken.
Of een verblijf in het vakantiehuis mogelijk is, hangt af van de coronamaatregelen die gelden voor de samenstelling en de grootte van de groep. Of u in april met een groep van 12 personen van het vakantiehuis gebruik te maken, is op dit moment onzeker.

Wanneer de accommodatie in april beschikbaar is, maar u vanwege groepsgrootte en/of samenstelling van de groep er geen gebruik van kunt maken, kunt u niet zonder meer kosteloos annuleren. Het naleven van de coronamaatregelen is een verantwoordelijkheid zowel van de verhuurder als van u, blijkt uit de informatie van de rijksoverheid.

Mijn advies zou daarom zijn om het aanbod van de ondernemer te accepteren en de reservering om te boeken naar een latere datum. Maar u kunt vragen of de ondernemer u niet een voucher wil geven. Een andere optie kan zijn de groepsgrootte aanpassen. Door de coronamaatregelen is het een situatie die voor beide partijen lastig is.

Wanneer de prijzen voor een omboeking naar een latere datum hoger zijn, dan mag de verhuurder deze aan u door berekenen.

Mocht u onverhoopt toch niet met ondernemer tot een acceptabele oplossing komen kunt u het geschil voorleggen aan de Geschillencommissie Recreatie.

Ik hoop dat u dit jaar alsnog uw 35-jarig huwelijk kunt vieren met uw familie.

Meer informatie over de gevolgen van corona voor vakantie in Nederland kunt u lezen op onze website.