Annuleren groepsacc. ivm corona (3 gezinnen in 1 verblijf)

Vraag gesteld door M. van Wijland op 27 februari 2021

Wij willen onze vakantie annuleren. Wij hebben ( in mei 2020) met drie gezinnen, die elk op een ander adres wonen, 1 huis gehuurd in Nederland voor mei 2021. Vlgs ons mag dat in deze tijd helaas nog niet. Zijn wij verplicht toch de volledige reissom te betalen? Wij hebben reeds de helft aanbetaald. Restbetaling stopgezet, die zou
10 maart a.s. afgehouden worden.

Antwoord van Marlijn

ANWB Expert

U heeft een huis gehuurd in Nederland voor mei 2021. U vreest dat dit niet door kan gaan wegens de coronamaatregelen en daarom wilt u de boeking annuleren. U heeft de helft aanbetaald en wilt weten of u de volledige reissom moet betalen.

Volledige reissom betalen?
Er kan inderdaad gevraagd worden een volgende aanbetaling te doen. Doet u dit niet, dan kan dit gevolgen hebben voor uw geboekte vakantie. Kijkt u hier de voorwaarden van de verhuurder op na. U heeft een overeenkomst gesloten volgens bepaalde voorwaarden. Hier kunt u aan worden gehouden. Het is namelijk mogelijk dat uw vakantie gewoon kan doorgaan. Dat hangt af van de coronamaatregelen die in mei gelden.  

Niet zonder meer kosteloos annuleren
U kunt niet zonder meer kosteloos annuleren. De accommodatie is namelijk wel beschikbaar. De verhuurder kan dus de huurovereenkomst nakomen en u moet gewoon betalen. Als de accommodatie niet kan worden bezocht vanwege de coronamaatregelen, dan is het advies om met de verhuurder tot een goede oplossing te komen. U en de locatie zijn beiden verantwoordelijk voor naleving van de coronaregels.

Samen een oplossing zoeken
Ons advies is met de ondernemer contact op te nemen en de mogelijkheden te bespreken. Wellicht is omboeken naar een ander moment een mogelijkheid. Een andere oplossing kan zijn om de groep aan te passen en eventuele kosten onderling te verdelen. Verder kunt u misschien om een voucher vragen. Is dat geen optie, en wilt u annuleren, dan is het misschien mogelijk de annuleringskosten te delen met de ondernemer. De kosten van annulering vindt u terug in de verhuurvoorwaarden; deze lopen over het algemeen op naarmate de datum van uw verblijf dichterbij komt.

Geschillencommissie
Komt u er met de ondernemer niet uit, en is hij aangesloten bij de geschillencommissie Recreatie, dan kunt u het geschil daar voorleggen.

Lees meer: