Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Terugroepactie Citroën m. code HFC. Bekend gesteld middels schrijven door Citroën NL d.d. 7 dec jl.

Vraag gesteld door op 28 december 2020

Betreft: Citroen C4 1.2 E-THP 96Kw van juni 2014. Km-stand: 39.200 Km.
In schrijven van Citroen werd geadviseerd de distributieriem (natte riem) elke 6 jaar of 100.000 Km te vervangen. Volgens instructieboekje was dit 10 jaar of 180.000 Km.
Gezien de problematiek van het type motor (zie reacties van u eigen experts) lijkt mij het raadzaam deze distributieriem nu te vervangen.

Hierover contact gehad met mijn citroen-dealer en hem gevraagd een prijsopgave te doen voor vervanging van de distributieriem, cpl.

Het reparatiebedrag wat werd opgegeven door de dealer was zodanig hoog dat ik hem aangaf wel enige coulance te verwachten van Citroen.

Gezien de leeftijd van mijn auto, nu 6,5 jaar, kwam ik volgens de dealer daar niet voor in aanmerking.
Mijn vragen zijn:
1e  Kan Citroen tussentijds zomaar eenzijdig een periode van 10 jaar in 6 jaar wijzigen?
2e  Is coulance bedingen reëel t.o.v. de vorige vraag?
3e  Kan ik mij beroepen op non-conformiteit?
 

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een Citroën gekocht. De distributieriem zou na 180.000 km of na 10 jaar vervangen moeten worden volgens het instructieboekje. Nu is dit door de fabrikant gewijzigd naar 100.000 km of 6 jaar. U moet nu eerder uw distributieketting laten vervangen. U vraagt of u recht heeft op coulance.

De fabrikant kan inderdaad, als daar reden voor is, de instructies wijzigen. De eerdere vervanging is ter voorkoming van eventuele schade ook aan te bevelen. 

U vraagt of u zich kunt beroepen op non-conformiteit. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf. Hoe ouder de auto, des te eerder u rekening moet houden met gebreken.

Het gebrek moet bij de levering al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan wordt aangenomen dat dit het geval is. De verkoper moet dan aantonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan.

Als koper moet je wel onderzoeken wat je koopt. De verkoper moet op zijn beurt vertellen wat hij weet van de auto. Als gebreken ook door een particulier eenvoudig te zien of bemerken dan zijn het geen verborgen gebreken. Waren de instructies van de fabrikant al bekend toen u de auto kocht, dan kunt u de verkoper hier alleen op aanspreken als deze u verkeerd heeft geïnformeerd bij aankoop.

In uw geval betreft het een auto van 6 jaar oud met 40.000 km op de teller. Als u er bij aankoop van mocht uitgaan dat de distributieriem pas na 10 jaar of 180.000 km vervangen hoefde te worden, dan voldoet de riem uiteindelijk niet aan wat u bij aankoop mocht verwachten. U kunt de verkoper aanspreken op grond van het feit dat u niet zo snel na aankoop al met deze kosten rekening hoefde te houden. Het is redelijk als de verkoper een deel van de kosten op zich neemt. Denkt u hierbij aan 15-30%. U kunt alleen de verkoper hierop aanspreken, niet de fabrikant of een andere dealer. 

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.