Technische gebreken dag na aankoop auto

Vraag gesteld door G. Grundmann op 22 december 2020

Ik heb een Opel Astra stationwagon gekocht bij een occasion dealer.
Na één dag meld het display op het dashboard dat het koelvloeistofniveau moet worden gecontroleerd. Na inspectie blijkt dat wel op peil te zijn, maar het blijft aangegeven worden.
Daarnaast hoor ik een vreemde tik in de motor die ik gisteren, toen ik de auto kocht nog niet hoorde.
Nu wil ik het liefst van de koop afzien, maar voorzie een hoop gedoe.
Wat kunt u mij adviseren?
 

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht bij een dealer. Direct na aankoop ontdekt u een gebrek en een tikkend geluid. U zou graag de koop ongedaan maken. 

Garantie
De eerste stap is altijd herstel. Indien u garantie heeft, kunt u zich op garantie beroepen. De volledige kosten van herstel zijn voor rekening van de Dealer. Mocht u geen garantie hebben, dan kunt u een beroep doen op uw rechten op grond van de wet. 

De wet
U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf. Hoe ouder de auto, des te eerder u rekening moet houden met gebreken.

Het gebrek moet bij de levering al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan wordt aangenomen dat dit het geval is. De verkoper moet dan aantonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan.

Als koper moet je wel onderzoeken wat je koopt. De verkoper moet op zijn beurt vertellen wat hij weet van de auto. Als gebreken ook door een particulier eenvoudig te zien of bemerken dan zijn het geen verborgen gebreken.

In uw geval ontdekt u de klachten direct na aankoop. U kunt de verkoper aanspreken op grond van garantie, of op grond van het feit dat u niet zo snel na aankoop al reparatiekosten hoeft te verwachten. Het is redelijk als de verkoper (een deel van) de kosten op zich neemt. 

Voor een beroep op conformiteit hoeft u niet aan te tonen dat de verkoper van het gebrek op de hoogte was. Het feit dat de storing zo kort na de koop is opgetreden geeft natuurlijk wel te denken.

Koop ongedaan maken
Pas als de klachten na meerdere pogingen niet verholpen kunnen worden kunt u aandringen op ontbinding van de koopovereenkomst. Dat betekent niet dat u niet met de garage in gesprek kunt gaan. Onderling kunt u wellicht met de garage een andere oplossing vinden. Juridische gezien is herstel echter de eerste stap.

Stappenplan
Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.