Procedure non-conformiteit aankoop tweedehands auto

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 28 december 2020

In januari 2019 heb ik een 2e hands peugeot 206cc gekocht van een universeel autobedrijf. Bij de testrit brandde het lampje van motorstoring al, verder reed hij prima en onder de voorwaarde dat de auto netjes afgeleverd zou worden, als ook het oplossen van de motorstoring, zou de aankoop doorgaan.

Schijnbaar hebben ze de auto gereset, want na een tijdje brandde de motorstoringlampje weer en de auto begon ook te schudden en vermeldde wisselend een uitlaatgasstoring en een katalysatorstoring.

De garage heeft (volgens hun onder garantie, die ik erbij had gekocht voor 3 maand) telkens weer geprobeerd de storing te verhelpen, maar te vergeefs. In de winter van 2019 gaf ik aan dat ze de auto maar terug moesten kopen omdat ik een kapotte auto had gekocht. De storing was soms zo erg dat ik nauwelijks vermogen had en benzine slurpte (hij werd erg onzuinig qua verbruik).

In maart 2020 heb ik mij (mondeling en via de mail) beroept op de non-conformiteit, maar volgens de eigenaar was de garantie verlopen. (dit terwijl ze zelf bijna 1500 euro aan kosten hadden gemaakt gedurende bijna een jaar onder de garantie van 3 maand).

Als ik zelf een klein bedrag (100 euro cash) zou betalen, zouden ze het wel oplossen.
Ze hebben nog een poging gedaan en alles goed dichtgetaped en de computer in plastic in gepakt.

Gedurende de winter is het prut met de auto, maar in de zomer heb ik nergens last van.
Nu in de winter 2020 heb ik alweer dezelfde storing...

Hoe moet ik dit nu aanpakken en wat zijn de stappen voor non-conformiteit?
In hoeverre is een reparatie aan een auto die telkens terugkomt aan te rekenen aan de monteur / garage?
Is het normaal dat ik een kapotte auto koop en voor de kosten blijf opdraaien om deze te repareren, telkens weer?
Wat zijn mijn rechten en plichten?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een jaar geleden een auto gekocht. Bij de proefrit zag u een brandend lampje "motorstoring". Deze storing zou worden opgelost. Nu is de storing nog steeds niet verholpen. U vraagt wat uw rechten zijn.

Het uitgangspunt is dat er bij de koop is toegezegd dat de motorstoring verholpen zou worden. Dat heeft de garage ook enkele malen geprobeerd. Echter zonder succes. De vraag is wel of de klachten die u nu heeft ook de klachten zijn die eerder speelden. Het kan namelijk ook zijn dat er inmiddels iets anders aan de hand is. Dat maakt het wat lastiger om een duidelijk antwoord te geven. Zolang de garage echter uitgaat van dezelfde storing zal ik dat voor uw antwoord ook doen.

U heeft de auto gekocht met de toezegging dat de motorstoring zou worden verholpen. Dat moet dan ook gebeuren. Is dat, ondanks meerdere pogingen niet mogelijk, dan kun u de koop ongedaan maken. U had de auto immers niet gekocht zonder de toezegging dat dit verholpen zou worden. Wat kan je eisen? - ANWB 

De garantie speelt hier eigenlijk geen rol, als tenminste de klachten inderdaad dezelfde zijn als bij de aankoop. Garantie geldt immers voor zaken die tijdens de garantie opkomen. Dit probleem is echter voor de garantie al vastgesteld en zou op grond van de afspraken bij de koop woorden gemaakt. Garantie of niet, deze afspraak staat!

U kunt de garage een laatste keer de gelegenheid geven om het gebrek te verhelpen en schriftelijk aangeven dat u, als dit weer niet lukt, de koopovereenkomst ontbindt. Ontbinding van de koopovereenkomst betekent dat de verkoper u de koopprijs terugbetaalt en u het voertuig teruggeeft. Soms met een redelijke afschrijving. 

Stuurt u de garage een ingebrekestelling voor u de auto nogmaals voor reparatie terugbrengt. Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken en een voorbeeld van een ingebrekestelling verwijs ik u naar het stappenplan op onze website.