Distributieketting en verdere schade

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 22 december 2020

Mijn Captur 0,9TCe uit 2014, die ik nog geen jaar geleden heb gekocht (4 jan 2020) bij een Renault dealer, staat met 96.000 km op teller momenteel bij de garage ivm een slappe/uitgerekte distributieketting en nu blijkt dat de kleppen de zuigers hebben geraakt. Verder onderzoek zal de verder gemaakte schade moeten uitwijzen. Al met al een flink kostbaar gebeuren. Maar zowel Bovag als de fabrieksgarantie is verlopen, verder is de auto altijd dealer onderhouden en normaal gebruikt. Bij proefrit hoorde ik een raar hoog piep/fluitend geluid, dit zou worden verholpen. De multiriem is toen vervangen, echter het geluid bleef, maar werd gezegd dat niks was en probleem was verholpen. Wijst dit evt al op distributieketting problematiek?
Maar allereerst je mag er met een distributieketting toch vanuit gaan dat deze lang/langer (immers onderhoudsvrij) mee gaat? Juist daarom een auto met een ketting gekocht. Naar mijn optiek betreft het hier een ondeugdelijk product, de oorzaak, wat vervolgens nog meer schade heeft aangericht. Wat zijn de te nemen stappen naar de dealer of Renault Nederland? Ik schrik namelijk van de kosten waarover wordt gesproken. Hoe dit aan te pakken?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht waarbij binnen een jaar na aankoop de distributieketting is uitgerekt. Als gevolg hiervan is schade ontstaan. U vraagt wat uw rechten zijn.

U geeft aan dat de garantie inmiddels voorbij is. Als consument heeft u echter ook rechten zonder garantie, namelijk op grond van de wet. U mag op grond van de wet redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf. Hoe ouder de auto, des te eerder u rekening moet houden met gebreken.

Het gebrek moet bij de levering al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan wordt aangenomen dat dit het geval is. De verkoper moet dan aantonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan. Ontdekt u het gebrek na deze zes maanden, dan moet u in ieder geval aannemelijk kunnen maken dat uw auto naar behoren is gebruikt en onderhouden.

Als koper moet je wel onderzoeken wat je koopt. De verkoper moet op zijn beurt vertellen wat hij weet van de auto. Als gebreken ook door een particulier eenvoudig zijn te zien of bemerken dan zijn het geen verborgen gebreken. U geeft aan dat u bij de proefrit een geluid hoorde. De garage heeft de multieriem vervangen, maar het geluid bleef. De garage gaf echter aan dat dit geen probleem was. Of dit te maken kan hebben met de huidige problemen kan ik u niet zeggen. Het geeft wel te denken. Als dit zo is, dan zijn de kosten voor rekening van de garage omdat het gebrek destijds niet goed is opgelost.

In uw geval betreft het een auto van zes jaar oud met 96.000 km op de teller. Daarbij kunt u stellen dat u geen rekening hoeft te houden met het vervangen van een distributieketting en de veroorzaakte schade. U kunt de verkoper voor de kosten van herstel en vervangen van de ketting aanspreken. 

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.