Niet op een lijn met garage

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 05 november 2020

Auto in oktober klachtenvrij gebracht voor grote beurt naar de garage, op advies van garage olie van de automaat ververst. Vanaf dat moment probleem van inhouden, mn. na een bocht, bij optrekken idee van veel toeren maken. Nu onzeker met autorijden. Drie tal keren retour naar garage, kunnen euvel niet vinden, dus niet opgelost. Hierdoor aanschaf andere auto. Minder geld voor "oude" auto omdat deze niet goed werkt. Voorstel garage: rekening van beurt halveren. Verdere kosten om de auto te laten maken zouden voor ons zelf zijn. Ons voorstel zou zijn: wij de rekening van de beurt betalen, verschil van inruilwaarde sam sam. Kunt u ons adviseren hoe wij dit met de garage houder, bovag gecertificeerd, kunnen aanpakken?

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

U heeft uw auto onlangs voor een grote beurt naar de garage gebracht waar uw auto in onderhoud is. Bij deze grote beurt is o.a. de olie van de automatische versnellingsbak ververst. Kort na deze grote beurt ervaart u problemen met de auto. De auto houdt in na het maken van bochten en bij het optrekken maakt de motor veel toeren. De garage heeft het onderliggende probleem niet kunnen vinden. De garage stelt dat het probleem geen verband houdt met het vervangen van de olie voor de automatische versnellingsbak. U heeft geen vertrouwen meer in de auto en heeft deze willen inruilen. Het autobedrijf dat de auto wenst in te kopen heeft aangegeven dat de auto in de huidige staat € 1.700,- minder waard is, dan wanneer het probleem is opgelost. De garage heeft aangeboden om de kosten van de grote beurt te halveren, maar de kosten voor herstel voor uw rekening te laten. U wilt graag weten wat uw rechtspositie is tegenover de garage.

Schade tijdens reparatie
U heeft de auto schadevrij weggebracht, toen u de auto terugkreeg had deze een technisch mankement. U zult moeten bewijzen dat deze schade is veroorzaakt door de garagehouder, om aanspraak te maken op een schadevergoeding. De garagehouder stelt dat er geen verband is tussen de schade en de uitgevoerde werkzaamheden.

Klacht en uitgevoerde werkzaamheden
Volgens onze automotive experts is het goed mogelijk dat er wel een verband is tussen de uitgevoerde werkzaamheden en de klacht. Door het verversen van de olie kan inwendig vuil en viezigheid loskomen, wat de werking van de versnellingsbak kan frustreren. De door u genoemde klachten lijken hiermee in overeenstemming te zijn. De vraag is vervolgens of de garage een verwijt kan worden gemaakt. Als de garagehouder bijvoorbeeld te veel of te weinig olie heeft gebruikt of een verkeerde olie heeft gekozen, is dat verwijtbaar. Heeft de garagehouder geen fouten gemaakt, dan blijft het risico voor het loskomen van vuil (als dit de oorzaak is) voor uw risico.

Conclusie
Het is onzeker wat de oorzaak is van het niet goed functioneren van de auto. Pas nadat duidelijk is, wat het probleem en de oorzaak daarvan is, kan worden bepaald of dit verwijtbaar is aan de garage. U zult moeten bewijzen dat de garage verwijtbaar heeft gehandeld om de schade vergoed te krijgen. Met een technische expertise kan de oorzaak van het probleem waarschijnlijk worden vastgesteld.

Ik raad u aan om in overleg met de garage te kijken of een ruimere vergoeding dan nu aangeboden mogelijk is. Als de garage afwijzend reageert kunt u overwegen een technisch onderzoek te laten uitvoeren door DEKRA en/of het geschil voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Als u ervoor kiest om een technisch onderzoek naar de oorzaak van het mankement uit te laten voeren en als u ervoor kiest een procedure te voeren, loopt u het risico dat u in het ongelijk gesteld wordt.