conflict met garage

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 19 augustus 2020

Ik heb op 1 juni jl. een occasion gekocht bij een garage in apeldoorn. Tijdens de onderhandelingen bleek dat de hoofdsleutel niet aanwezig was en dat deze bijgemaakt moest worden. Dit is ook gebeurd, maar dit is tevens ook het probleem. De auto reed probleemloos tot 8 juli toen ik aan het eind van de middag de auto wilde starten en deze dit niet wilde.
De startmotor deed uitstekend zijn best, maar de motor sloeg niet aan. Ik heb de hulp van de wegenwacht ingeroepen en deze kreeg de auto ook niet aan het lopen. Hij de auto uitgelezen, maar de computer gaf geen storing aan. Na enige tijd aan wat kabels te hebben geduwd/getrokken deed de motor het plots weer. De monteur kon daar geen enkele verklaring voor geven maar gaf wel het advies om bij een volgend zelfde probleem direct naar een VW-dealer te gaan omdat deze specifieke apparatuur hebben.
De volgende ochtend wilde de auto weer niet starten en heb ik met behulp van anderen de auto naar de VW-dealer kunnen slepen. Deze zit op plm.5 minuten van mijn woonadres. Zij konden in eerste instantie ook niet achter het probleem komen tot het moment dat er bij iemand een lichtje ging branden dat de door de garage bijgemaakte hoofdsleutel de oorzaak wel eens kon zijn. Dit bleek dan ook het geval te zijn.
Bij nader onderzoek bleek dat de auto de sleutel niet herkende.
Zij hebben een nieuwe sleutel besteld en uitgelezen op de auto waardoor het probleem is opgelost. Op mijn vraag waarom de auto een maand lang wel probleemloos wilde starten en toen pas problemen vertoonde kon men geen verklaring geven (geluk/toeval). Ik heb toen de garage ingelicht en uitgelegd met welk probleem ik te maken had en dat ik met een auto die niet start ook niet in Apeldoorn kan komen. Ook slepen van Velp naar Apeldoorn is geen optie en volgens mij ook niet toegestaan. Ik heb hem verzocht om de de door mij gemaakte kosten ad. € 322,87 aan mij over te maken.
Hij liet weten; kom met de auto naar Apeldoorn dan kunnen we hier zien wat het probleem is.
Ik heb hem daarop laten weten dat het probleem inmiddels was opgelost. Hierna hoorde ik niets meer van de garage en heb ik hen in gebreke gesteld en hen 14 dagen de tijd te geven alsnog de betaling te doen. Ik heb geen enkele reactie meer van hen vernomen. Mijn vraag aan u is; heb ik recht op de gemaakte kosten en zoja hoe kan ik deze dan verhalen.
Volgens documentatie die ik heb geraadpleegd moet een product alle eigenschappen hebben die nodig zijn om het normaal te kunnen gebruiken.
Op de auto heb ik 3 maanden garantie op de motor.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft op 1 juni 2020 een gebruikte Volkswagen aangeschaft bij een garagist te Apeldoorn. De auto is geleverd inclusief drie maanden garantie op de motor. Na een maand deed zich een storing voor; de auto wilde niet starten. Probleem bleek de moedersleutel. Deze heeft u door een Volkswagen-dealer laten bestellen. Probleem is nu dat de verkoper de kosten van de nieuwe moedersleutel niet wil betalen. U vraagt zich af wat uw rechtspositie is.

Apeldoorn e.o,
Allereerst raden wij leden af een gebruikte auto aan te schaffen bij een niet-BOVAG lid in en rondom Apeldoorn. Ervaring leert dat daar hel heel veel sjoemelende autobedrijven gevestigd zijn. O.a. veel importauto's met teruggedraaide tellerstand, schadeauto; s etc.

Non-conformiteit art 7:17 BW
Voor een beroep op non-conformiteit - waar u op zinspeelt - dient u in ieder geval eerst de verkoper in de gelegenheid te stellen om het gebrek te repareren, laat u dit na door direct de reparatie elders te laten uitvoeren, dan verspeelt u zodoende uw rechten ten aanzien van de benodigde reparatie.

Terug naar verkoper
U had eerst de verkoper in de gelegenheid moeten stellen. Zou de verkoper hierop niet binnen 14 dagen hebben gereageerd, dan wel te kennen hebben gegeven de benodigde reparatie niet te zullen uitvoeren, dan had het u vrij gestaan de reparatie elders te laten uitvoeren op kosten verkoper.

Nu u rechtens niet de juiste weg heeft bewandeld, kunt u uw vordering nu niet afdwingen van de verkoper.

Meer informatie over klachten na aankoop  leest u op onze website.