Motor revisie
Vraag gesteld door N.R. Vis op 25 juni 2020
Mijn vriend heeft een Audi A8 4,2 diesel. Nu heeft hij die vorig jaar januari een revisie laten doen. Maar hij schakelt nog steeds niet goed en stinkt heel erg. Ondertussen is mijn vriend 5 keer terug geweest bij het bedrijf maar volgens hun was er niks mis mee. Ze zeiden ligt aan de motor daarna is mijn vriend naar een garage geweest om de auto te laten uit lezen, er kwam geen foutmelding. Toen naar een andere garage. Die heeft hem op de brug gehad. Blijkt dat de bak lekt er komt olie uit de bak waardoor die dus een hele vieze geur af geeft.
Is de eigenaar van de garage naar de garage geweest waar de bak gereviseerd is geweest. Na 1 week konden we de auto weer ophalen. Eerste paar kilometers leek het verholpen te zijn maar helaas, want 20 kilometer verder begon de bak weer te stinken en te koelen. Nu is die vorige week weer bij de garage geweest de eigenaar weer naar de garage geweest van de bak revisie! Nu is de auto terug en hij stinkt nog en heeft moeite om de bak te koelen.
Wat kunnen wij nu doen? 7 keer terug geweest en nog niks verder al met al is de garantie verlopen. Maar in de garantie heeft mijn vriend hem ook gebracht maar er was niks aan de hand volgens hen dus mijn vraag is wat kan ik hier nu mee? Gaat om een bak die nog geen 20.000 km heeft gelopen.
Antwoord van Michiel
ANWB ExpertVorig jaar heeft u de versnellingsbak van uw Audi A8 laten reviseren. Nadien bent u 5 keer teruggewenst, daar de versnellingsbak niet deugdelijk hersteld bleek. De reparateur heeft het gebrek binnen de garantietermijn niet hersteld en geeft nu te kennen dat de garantie inmiddels verstreken is. U vraagt zich af wat uw rechtspositie is.
Zover u dit nog niet gedaan heeft, dient u de reparateur schriftelijk in gebreke te stellen (chronologisch overzicht van de gebeurtenissen) en biedt de reparateur een laatste gelegenheid om het gebrek definitief te herstellen, bij gebreke waarvan u de auto elders zal laten herstellen op kosten reparateur (bijv. door de firma Autrans; specialist in versnellingsbakken).
Garantie
De garantie mag dan wel verstreken zijn, doch de klacht is binnen de garantietermijn gemeld, maar nimmer deugdelijk afgehandeld. Derhalve valt deze klacht in mijn optiek in beginsel nog onder garantie.
Geschillencommissie
Indiende reparateur BOVAG aangesloten is, kunt u de klacht ook ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen. Nadeel is wel dat de procedure circa 5 - 6 maanden in beslag neemt.
Rechtsbijstand
Mocht u over rechtsbijstand beschikken, schakel deze dan nu direct in. Zie verder ons stappenplan klachten na reparatie of onderhoud op onze website. Mocht u nog vragen hebben, dan ben ik u uiteraard graag weer van dienst.
Veel succes!
Deel deze pagina