Visum Turkije

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 25 februari 2020

Wij (5 personen) hebben op 20 februari een visum aangevraagd voor Turkije (start vakantie 26 mei) via reisbureau. Op dezelfde dag wordt via de pers bekend dat de visumplicht m.i.v. 2 maart opgeheven wordt. Dezelfde dag (20 febr.) nog mailbericht gestuurd naar reisbureau met verzoek tot creditering van ‘s morgens direct aangepaste rekening met Euro 200. Vlgs. reisbureau zou dit niet meer ongedaan kunnen worden.

Vraag; is het terecht dat wij dit bedrag toch moeten betalen, en wat was het Officiële moment van bekend maken afschaffen visumplicht. M.a.w. Had het reisbureau dit op 20 februari al kunnen/moeten weten? Bij voorbaat dank voor uw reactie.

Antwoord van Henny

ANWB Expert

Op 20 februari heeft u een visum voor Turkije aangevraagd via het reisbureau. Op diezelfde dag is bekend gemaakt dat de visumplicht met ingang van 2 maart wordt opgeheven. Toen u hiervan hoorde heeft u ook diezelfde dag een mail gestuurd naar het reisbureau met het verzoek om het visum niet door te laten gaan. Volgens het reisbureau kon dit echter niet meer ongedaan gemaakt worden. U vraagt zich af of het reisbureau dit op 20 februari had moeten/kunnen weten?

Ik denk dat u in dit geval pech heeft. Het is puur toevallig dat u dit op dezelfde dag heeft geregeld dan dat het bericht is binnengekomen bij de reisbureaus. Zoals ik uit de berichten kan lezen, is dit bericht in de middag bekend gemaakt. U heeft het 's ochtends aangevraagd. Op het moment dat het visum is aangevraagd, wordt het ook direct verstrekt. U kunt die niemand verwijten. De Turkse overheid geeft geen geld terug voor personen die het visa al hebben aangevraagd.