Tol Noorwegen

Vraag gesteld door J.G.M. Heerdink op 29 januari 2020

Binnen 6 maanden zou ik van een bureau in Londen een rekening krijgen voor de tol tijdens onze vakantie in Noorwegen. Die 6 maanden zijn voorbij. Als post is zoekgeraakt, krijg ik waarschijnlijk een incassobureau met extra kosten achter me aan. Hoe kan ik achterhalen of er nog een rekening komt? Op de site van dat Londense bureau kan ik zonder rekeningnummer niets navragen.

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

U heeft gebruik gemaakt van een Noorse tolweg en heeft gekozen voor betaling achteraf. U heeft begrepen dat u de rekening dan binnen uiterlijk 6 maanden thuisgestuurd zou krijgen. U heeft de rekening tot op heden niet ontvangen. U wilt graag weten of u als u een herinnering krijgt verplicht bent de verhoging te betalen.

Gelegenheid tot betalen
U moet in de gelegenheid zijn gesteld om het gereduceerde tarief van de boete te betalen. Zolang u de eerste brief niet heeft ontvangen, kan de verhoging van dat bedrag niet worden afgedwongen.

Conclusie
U kunt bij EPC aangeven dat u de eerste brief niet heeft ontvangen. Tenzij EPC het tegendeel kan bewijzen, kunt u aangeven dat u daarom niet bereid bent de kosten van de verhoging te betalen.

Mocht u er onderling niet uitkomen dan kunt u contact opnemen met het ECC voor bemiddeling in het geschil. Graag verwijs ik naar de website van het Europees Consumenten Centrum (ECC).

Voor meer informatie over tollheffing in Noorwegen verwijs ik u graag naar onze website.