Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Problemen koeling motor

Vraag gesteld door op 17 januari 2020

Half juli 2018 na een rondreis van 9 weken en ruim 6000 km door Zuid West Europa met de caravan ging op de laatste dag van de vakantie tussen Arnhem en Apeldoorn de temperatuurmeter (TM) van de auto oplopen naar rood. Gas teruggenomen en kon de meter vrij stabiel houden. Auto aan de kant gezet en de Nissan dealer in Zwolle gebeld. Zij adviseerden om naar de Nissan garage in Apeldoorn te gaan. Conclusie: geen lekkage kunnen vinden. Koelvloeistof aangevuld. Advies om bij terugkomst wel contact op te nemen met de dealer. Afspraak gemaakt in Zwolle. Motor onder druk gezet. Geen lekkage kunnen vinden. Wel een slangklem goed gemonteerd.
Omdat men niets heeft kunnen vinden, ben ik vanaf dat moment geregeld het peil van de koelvloeistof gaan controleren. Ik vertrouwde dit niet meer. Ik ben ook geregeld daarna in de garage geweest omdat het niveau te laag was. In maart 2019 heeft de auto een APK en onderhoudsbeurt gehad. Ook toen het probleem aangekaart. Niets kunnen vinden. Op enig moment opnieuw een afspraak gemaakt. Omdat de “specialist” een weekend weg kon dit niet eerder dan op dinsdag. Weer niets kunnen vinden. Vrij kort daarna weer onder niveau. Een medewerker van de garage is bij mij thuis geweest. Koelvloeistof bijgevuld. Afspraak gemaakt op advies van de “specialist” om de komende 2500 km niet te controleren en gewoon te blijven rijden. Dit opgevolgd (helaas).
Na ca 1500 km gingen we met de caravan op weg naar Oostkapelle in Zeeland. Rijden op de snelweg van Gorinchem naar Ridderkerk zat ik achter een vrachtauto. Het was druk en ik zat te kijken of er ruimte was om de vrachtauto in te halen. Op enig moment keek ik op het dashboard en zag ik de TM in naar rood gaan en begon het lampje van de motorstoring te branden. Afstand genomen van de vrachtauto om de motor in de wind te krijgen. (Volgens mij is hier de motor te warm geworden en vanaf dit geleid tot problemen later) De TM liep terug en ik ben naar een P plaats gereden. Contact gehad met de dealer in Zwolle. Een uur aan de kant gestaan en op advies naar de Nissan garage in Ridderkerk gereden. Hele middag gestaan. Probleem 3 massacontactpunten van de ventilatoren waren zwaar geoxideerd. Gereinigd, een beschermlaag aangebracht en uitgebreid getest. Kosten ca € 150. Toen verder gereden. (Ik denk dat normaal gesproken hiermee de problemen zouden zijn opgelost). Maar mijn vertrouwen in de auto was niet over omdat af en toe koelvloeistof moest worden bijgevuld. Niet veel maar toch.
Half december 2019 werd het in de auto na een half uur rijden koud. Naar dealer in Zwolle gereden. Hele middag daar gezeten. Niets kunnen vinden. Medewerker wilde de auto meegeven. Ik vroeg aan hem of er ook een diagnose uitdraai was gemaakt.. Als gevolg van het updaten van de computersystemen was dit niet gebeurd. Maar hij nam de tablet/laptop mee om de auto hiermee te koppelen voor een uitdraai. Tot schrik werd er een foutmelding aangegeven. Wilde de auto toch weer terug in garage hebben. Afspraak gemaakt. De auto is 2 dagen in de garage geweest. Niets kunnen vinden, wel 5 ½  uur aan gewerkt. Het vermoeden was dat er een scheurtje zou kunnen zitten in de EGR klep. Maar ik moest rekening gehouden met een kostenplaatje van ca € 2.000. Dit was schrikken. Ik heb gevraagd om een offerte hiervan. De offerte bestond uit diagnose stellen, demonteren motor om bij de EGR klep te kunnen, misschien de EGR klep vervangen, een ventilator vervangen etc. Het was nog maar de vraag of de oorzaak de EGR klep was. Zo niet dan moest  er verder gezocht worden???????
Maar ik had hier geen enkel vertrouwen meer in. Ik heb dit ook aan de medewerker aangegeven en medegedeeld dat ik naar een andere garage ga. Kreeg wel de rekening van de diagnose € 500. Hierop werd de kosten van Ridderkerk (€ 150) in mindering gebracht.
Vervolgens op advies van mijn schoonzoon een garagebedrijf in Genemuiden benaderd. Direct werden over de telefoon al diverse vragen gesteld, die bij de dealer niet gesteld waren. Sommige waren logisch ook vragen die de dealer niet hoefde te stellen naar aanleiding van hetgeen ze van mij al meegekregen hadden. Zeg maar meer door vragen op zaken zoals warm lopen motor en of er zichtbaar witte/grijze uit de uitlaat kwam na het starten.  Afspraak gemaakt. Het viel hem op dat de motor in zeer korte tijd een abnormaal hoge druk opbouwde. Daarnaast mat de CO2 meter vermenging van wat uitlaatgassen in het motorhuis. Zijn conclusie was, dat de motor mogelijk te warm was geweest en dat het blok mogelijk vervormd is. In zijn ogen kon er in de EGR klep geen scheur(tje) zitten want dan kon de druk ook weg.
Demonteren, uitvlakken en monteren. Maximale kosten € 1.400 of minder. Afspraak gemaakt voor begin januari 2020. Auto gebracht. Andere belde de garage dat hij bij het demonteren van de waterpomp zag dat deze slecht functioneerde. Dit was een kunststoffen waterpomp en zou worden vervangen door een metalen waterpomp. De dag erop werd ik gebeld dat de auto klaar was. Naar de garage toe om auto op te halen. Hij vertelde me dat de motor een keer te warm is geweest (waarschijnlijk tijdens de rit naar Oostkapelle) waardoor het kunststof van de waterpomp was vervormd met als resultaat dat het schoepje, wat er in zat, min of meer vast was gelopen. Na het plaatsen van de nieuwe waterpomp en het testen van de motor bleek de motor weer 100% te functioneren. Kosten totaal ca € 500. Hij was er zo goed als zeker van dat dit het probleem is geweest.
Achteraf ben ik blij dat we door privé omstandigheden niet naar het buitenland op vakantie zijn geweest met auto en caravan, maar in Nederland zijn gebleven.
Maar wat mij heel erg dwars zit, is dat de problemen met de koeling vanaf juli 2018 tot juni 2019 niet zijn opgelost. De “specialist” heeft het elke keer niet kunnen vinden. Hoe “goed”  is de “specialist”? Ik zet hier een groot vraagteken bij. Op verzoek van de “specialist” liet ik de controle op het vloeistofniveau achterwege met als gevolg dat de motor tijdens de reis naar Oostkapelle volgens mij te warm is geworden. Het gevolg daarvan is geweest dat toen de waterpomp vervormd is waardoor de schoep niet meer functioneerde en de waterpomp zijn werk niet goed kon. Daardoor bleef ik problemen houden met de koeling. Het vertrouwen in de garage hield op in december 2019. Naar een andere garage toegegaan en het probleem is mogelijk opgelost.
Ik ben van mening dat als de “specialist” de massacontacten eerder had opgespoord (bijna een jaar geduurd) de problemen na juni 2019 niet meer aanwezig zouden zijn geweest.
Mijn belangrijkste vraag is of ik juridisch gezien de kosten nog kan verhalen op de dealer cq aansprakelijk kan stellen.

Antwoord van Chaim

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

 

U heeft een vraag over de mogelijkheden om schadevergoeding te eisen van uw gespecialiseerde dealer garage. De garagehouder heeft meermaals niet de juiste diagnose gesteld. U heeft de auto ter reparatie aan een andere garage aangeboden die het gebrek heeft kunnen verhelpen. U vraagt zich af of u de kosten voor reparatie kunt verhalen op de dealer. Ook wilt u weten of u de kosten voor diagnose en vergoeding van immateriële schade kunt verhalen op de dealer garage.

Kosten diagnose
Wat betreft de kosten voor diagnose geldt dat u deze onder normale omstandigheden niet kunt terugvorderen van de dealer. De garagist moet een logische volgorde volgen bij het vaststellen van het gebrek. Volgens onze automotive experts waren de handelingen van de garagist niet onlogisch. Het is vrijwel onmogelijk om met terugwerkende kracht vast te stellen dat uw dealer garage het gebrek naar aanleiding van de klachten toen had kunnen en moeten opmerken.

Ook het advies om in dit geval enige tijd door te rijden zonder de vloeistof aan te vullen is niet dusdanig verwijtbaar dat ruimte bestaat voor vergoeding van de schade. Het enige dat met zekerheid gesteld kan worden is dat de dealer garage in Zwolle geen goede beurt heeft gemaakt. De kosten voor de juiste diagnose door de dealer garage in Ridderkerk heeft uw garage al in mindering gebracht op de prijs. De driepuntenmassa contact oxidatie had eerder opgemerkt mogen worden, maar kan niet debet zijn geweest aan het koelwaterverlies.

Waterpomp vervanging
De kosten voor de uiteindelijke reparatie van de waterpomp kunt u naar mijn mening niet verhalen. Alleen als u kunt bewijzen dat het defect is ontstaan ten gevolge van het foutieve advies door bijvoorbeeld expertise onderzoek, zou dit anders kunnen zijn.

De reparatie van dit onderdeel had ook als uw dealer garage verder was gegaan met onderzoek  toch moeten plaatsvinden. Er is dan geen werkelijke schade.

Immateriële schadevergoeding
Vergoeding van immateriële schade is in Nederland alleen mogelijk als de aansprakelijke persoon het oogmerk had dit nadeel toe te brengen, in geval van letsel of bij aantasting van de eer of goede naam. Hiervan is geen sprake.

Conclusie
De werkwijze van uw dealer garage is niet zo vreemd dat de kosten voor diagnose teruggevorderd kunnen worden. Voor immateriële schadevergoeding is geen ruimte. De kosten voor vervanging van de waterpomp kunt u niet verhalen omdat onvoldoende vaststaat dat er een causaal verband bestaat tussen het advies om door te rijden en de defecte waterpomp.

Voor meer informatie over reparatie en onderhoud verwijs ik u naar onze website.