Garantie Kangoo ZE

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 23 januari 2020

Mijn Kangoo ZE is van 2012 en heeft ca 50.000km gelopen. Volgens de Renault dealer is er ergens wat defect in de elektrische aandrijflijn wat betekend dat het voorlopig uitkomt op een reparatie van ca € 4.000,-- excl.BTW. Volgens Renault Nederland is er echter geen garantie meer van kracht (5jaar of max.100.000km) wat mij vreemd lijkt bij deze gereden kilometers. Kunt u mij hier advies in geven?

Antwoord van Henny

ANWB Expert

Uw Renault Kangoo ZE, bouwjaar 2012, heeft een defect in de elektrische aandrijflijn. De reparatie bedraagt circa € 4.000 excl. BTW.
Volgens Renault Nederland is er geen garantie meer na 5 jaar of na 100.000 km.

(Non)conformiteit of wettelijke garantie
Volgens de wet heb je recht op een deugdelijke auto, welke geschikt is voor normaal gebruik. Dit wordt ook wel de wettelijke garantie genoemd.  Kunt u aantonen dat de auto niet de eigenschappen heeft die u op grond van de overeenkomst mocht verwachten, dan kunt u van de verkoper herstel of vervanging van de auto eisen. Dit staat in art. 7:17 van het Burgerlijk Wetboek en wordt ook wel het conformiteitsvereiste genoemd. Welke eigenschappen u mag verwachten van de auto hangt onder andere af van:
de prijs, de leeftijd, de kilometerstand.
In het algemeen geldt: hoe ouder en goedkoper de auto is, hoe minder u ervan mag verwachten.
Bij de koop van een nieuwe auto mag je ervanuit gaan dat deze de eigenschappen heeft die voor normaal gebruik nodig zijn.
Van uw auto, die ongeveer 50.000 km heeft gelopen, hoeft u niet te verwachten dat deze nu al zo'n groot gebrek heeft. U kunt zich m.i. terecht beroepen op non-conformiteit.
Een beroep op non-conformiteit doet u bij de dealer waar u de auto heeft gekocht. De verkoper is de contractspartij en daarmee ook uw aanspreekpunt.
Ingebrekestellling
Als de verkoper het gebrek niet oplost, meldt uw klacht dan schriftelijk, per aangetekende post of per e-mail. In de brief meldt u:
-het gebrek
-de eis
-de reactietermijn
-welke mogelijkheden de verkoper al heeft gehad.
Meer informatie over de te volgen stappen vindt u op onze website. Zie de volgende link:
https://www.anwb.nl/juridisch-advies/koop-en-onderhoud/klachten-na-aankoop/stappenplan-klachten-na-aankoop