Wie betaald het onderdeel dat kapot ging door toedoen van derden?

Vraag gesteld door JB1963 op 28 januari 2015

Met onze Iveco bus heb ik al een aantal keren een probleem gehad, tot ik vorig stil kwam te staan en de Wegenwacht mij afsleepte. Omdat onze bus een semi-automaat is, zorgt de Wegenwacht voor een bergingsauto waar de bus wordt opgezet. Zij slepen 'm af naar mijn eigen garage. Daar gaan ze op zoek naar het probleem, maar omdat ze niet verder komen wordt de bus naar de specialist in de buurt gebracht. Zij hebben meer kennis van Iveco bussen dan mijn eigen garage. Wanneer ze echter bij de gespecialiseerde garage met de bus gaan proefrijden en de bus stilvalt slepen zij de bus op... Een semi-automaat??? Uiteindelijk is de bus gerepareerd, maar het onderdeel 'Frictie set agile' weiger ik te betalen. Dat is naar alle waarschijnlijkheid kapotgegaan door het afslepen van de bus. Zelfs een medewerker van de gespecialiseerde garage heeft dat toegegeven... Graag zou ik een juridisch advies ontvangen over deze zaak?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

Als er tijdens een reparatie schade ontstaat komt die schade voor rekening van de eigenaar van de auto. Dat is alleen anders als u kunt bewijzen dat de garage verwijtbare fouten heeft gemaakt als gevolg waarvan de schade is ontstaan. Een vermoeden alleen is niet voldoende. U zult moeten aantonen dat de schade ontstaan is door een fout van de garage die zij (als goed vakman) niet hadden mogen maken. U zou hiervoor een expert in de arm kunnen nemen. Deze kan in veel gevallen de oorzaak van de schade vaststellen. Hier zijn wel kosten aan verbonden. U zou in ieder geval kunnen beginnen met een gesprek met de garage zelf om zo uw standpunt kenbaar te maken.

Via bijgaande link treft u het stappenplan voor problemen na/tijdens een reparatie.