Wat zijn mijn rechten na het kopen van een auto met een verborgen gebrek?

Vraag gesteld door talla op 15 juni 2017

Hallo,

Ik vroeg me af of ik advies zou kunnen krijgen over het volgende probleem.

Op 29 mei 2017 heb ik samen met een vriendin een Daihatsu Hijet bus gekocht. Drie dagen na aankoop op 1 juni ben ik langs de kant van de weg komen te staan met een rokende motor. De motor bleek oververhit te zijn en de bus is uiteindelijk weg gesleept door de ANWB aangezien de motor het niet meer deed.

We hebben contact opgenomen met de verkopers en die vertelde later dat ze een ‘warme motor’ hebben gehad. Dit hebben ze ons voor de verkoop niet gezegd. Als we dit geweten hadden was de koop sowieso niet doorgegeaan.

Volgens de ANWB medewerker en garage monteur zou de eerdere oververhitting gezorgd hebben voor een inwendige lekkage en daarmee de oorzaak van de kapotte motor van de bus waar we nu mee zitten.

Op dit moment zijn wij met de verkopers in gesprek over dit probleem. Wij zouden graag willen dat we de koop terug draaien of dat zij (mee) betalen aan de reparatie. Maar zij zijn van mening niet aansprakelijk te zijn en willen ons op geen enkele manier tegemoet komen.

Ik ben benieuwd of u mij juridisch advies zou kunnen geven over deze zaak.
Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet,
Talla Dirkzwager

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt een auto gekocht en drie dagen later ontstaat er een defect aan de motor. De verkoper erkend dat er al sprake was van een ‘warme motor’. Tijdens de koop is u dat niet verteld. Als u dat had geweten was de koop niet doorgegaan.

Bij de beantwoording van deze vraag is uitgegaan van een consumentenkoop waarbij de auto gekocht is van een professionele partij.

U kunt een beroep doen op dwaling of op non-conformiteit. Hieronder zet ik die mogelijkheden uiteen.

Dwaling
Dwaling wil zeggen dat u een auto heeft gekocht op basis van verkeerde informatie. U moet aantonen dat u de auto niet had gekocht wanneer u had geweten dat er sprake was van een ‘warme motor’ en dat dit een essentieel punt is waarop u uw beslissing tot overgaan tot koop baseert.

Als er sprake is van dwaling dan kunt u als koper de overeenkomst vernietigen. Bij vernietiging moet teruggegaan worden naar de situatie van vóór de koop, dus de verkoper moet de koopprijs teruggeven, de koper moet de auto weer inleveren en het kenteken moet weer op naam van de verkoper. Dit verschilt ten opzichte van de rechtsgevolgen van een beroep op non-conformiteit.

Meer lezen over dwaling bij aankoop.

Conformiteit
Ook als u zonder garantie een auto koopt, mag u als consument redelijke verwachtingen hebben van deze auto. U mag in ieder geval verwachten dat de auto enige tijd voor normaal gebruik geschikt is. Dat is nu niet het geval. Na drie dagen is de motor defect. De verwachtingen die u van een tweedehands auto mag hebben, worden onder andere bepaald door de leeftijd van de auto, onderhoud, gebruik en kilometerstand. Ook hebt u een onderzoeksplicht als koper. Als dit probleem bijvoorbeeld bij een proefrit naar voren was gekomen, kan dit en nadelige invloed hebben op de mogelijkheid tot het aanspreken van de verkoper.

Reparatie
Als zich binnen de eerste zes maanden na de koop een gebrek voordoet, wordt volgens de wet aangenomen dat dit gebrek reeds bij de koop aanwezig was. Volgens de wet dient u de verkoper in eerste instantie in de gelegenheid te stellen het gebrek kosteloos te verhelpen. Dit is een belangrijk verschil ten opzichte van een beroep op dwaling. Bij non-conformiteit kunt u dus niet meteen de overeenkomst vernietigen.

Meer lezen over klachten na aankoop.