Opgelicht tijdens het kopen van een auto

Vraag gesteld door Leyouad op 01 februari 2018

Ik ben tijdens het inruilen van mijn oude auto opgelicht door een garagebedrijf in Castricum. De motor heeft een klapper gehad en de VW dealer is daar achter gekomen. Ik heb het bedrijf een e-mail gestuurd maar helaas nog geen reactie. Wat zijn mijn rechten en wat kan ik doen? Al mijn spaargeld is nu weg en de reparaties zijn behoorlijk hoog.

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft uw auto ingeruild. Nu blijkt dat de motor schade heeft gehad. U vraagt wat uw rechten zijn.

Er zijn in dit geval twee mogelijkheden:

Garage kende het gebrek

Mogelijk was de garage op de hoogte geweest van de schade. U zult dit dan wel aan moeten tonen. Wat een verkoper weet moet hij vertellen. Hij hoeft de auto echter niet te onderzoeken. Dat is uw taak als koper.

Als de garage wist dat dit gebrek speelde had u dit verteld moeten worden. Is dit niet gebeurd, dan kunt u de verkoper hierop aanspreken. De verkoper zal dit gebrek dan alsnog moeten verhelpen.

Was de verkoper niet op de hoogte, dan kunt u de verkoper alleen aanspeken op grond van de wet.

Garage kende het gebrek niet

U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf. Hoe ouder de auto, des te minder u mag verwachten.

Ook moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan.

Als koper moet je wel onderzoeken wat je koopt. De verkoper moet op zijn beurt vertellen wat hij weet van de auto. Als gebreken ook door een particulier eenvoudig te zien of bemerken dan zijn het geen verborgen gebreken. Ik kan mij echter voorstellen dat dit gebrek niet door u opgemerkt had kunnen worden.

In uw geval zal de leeftijd van de auto en de kilometerstand bepalen wat u kunt eisen van de verkoper. Ook is van belang hoe lang de auto inmiddels al in uw bezit is. Heeft u de auto onlangs gekocht, dan zou u de verkoper in ieder geval aan kunnen op het feit dat u niet zo snel na aankoop al reparatiekosten hoeft te verwachten. Het zou redelijk zijn als de verkoper een (aanzienlijk) deel van de kosten op zich zou nemen.

Verkoper informeren

In beide gevallen is het ook van belang dat u de garage waar u de auto heeft gekocht de mogelijkheid geeft om de auto te onderzoeken en te repareren, voor u dit door een ander bedrijf laat doen. Doet u dit niet, dan verliest u uw rechten. U heeft de garage een mail gestuurd. Mocht de garage daar niet op antwoorden, stuurt u dan tevens een aangetekende brief waarin u een termijn stelt voor een reactie en aangeeft dat u na deze termijn, als u niets hoort, de auto elders laat repareren.

Stappenplan

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken, en voorbeeldbrieven die u kunt gebruiken, verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.





***

Reactie van Leyouad:

Beste,
Bedankt voor het advies. Helaas krijg ik tot op heden geen antwoord van het bedrijf waar ik mijn auto heb ingeruild. De auto is nog geen 2 maanden oud. Is het verstandig om nu een advocaat in te schakelen? Wij hebben zelf nog geen reparaties uitgevoerd en dat zal ook niet gebeuren i.v.m. het bedrag.



***

Reactie van Annemieke Zerdoun:

U vraagt of u een advocaat moet inschakelen. Uw auto is twee maanden oud.

Bedoeld u dat uw auto twee maanden oud is?In dat geval heeft u normaal gesproken garantie. Of heeft u de auto twee maanden geleden gekocht. Als de auto gebruikt gekocht is, hoe oud is de auto? En wat is de kilometerstand. Dat is allemaal van invloed op uw mogelijkheden.

Misschien hefet u een rechstbijstandsverzekering. In dat geval raad ik u aan deze in te schakelen.Heeft u deze niet, dan hoor ik graag de gevraagde gegevens voor een verdere beoordeling.



***

Reactie van Leyouad:

Ik bedoel inderdaad dat ik de auto 2 maanden geleden heb ingeruild op 07/12/17. De kmstand is ongeveer uit mijn hoofd 137000 en het bwjaar 2006. Helaas heb ik geen rechtsbijstandverzekering.



***

Reactie van Annemieke Zerdoun:

Uw auto is uit 2006 en de kilometerteller staat op 137000. U heeft geen rechtsbijstandsverzekering. U vraagt of u een advocaat zou moeten inschakelen.

Zoals ik eerder aangaf is de leeftijd en de kilometerstand van invloed op de verwcahtingen die u mag hebben. De kilometerstand op zich is te vroeg voor een grote motorschade. De auto is daarentegen wel 11/12 jaar oud. Daarvan kunt u niet meer zeggen dat u geen kosten hoefde te verwachten.

Wat is precies het probleem met deze motor? En wat zijn de reparatiekosten? Een advocaat inschakelen kan een dure stap zijn. Daarvoor moet u wel een duidelijke zaak hebben. Op zich kunt u ook een procedure starten zonder advocaat. Dan is het risico dat u hoge kosten moet maken een stuk kleiner.