Foute levering auto

Vraag gesteld door L.A.M. Boselie op 20 december 2019

In maart heb ik een nieuwe Volvo besteld. Als optie wilde ik graag een Harman Kardon geluidinstallatie. De auto is binnen maar komt pas in januari op naam. Ik heb de auto gezien en merkte dat de installatie er niet in zat. Fout bij het bestellen door de dealer. Hij wil me nu korting geven, oftewel de kostprijs eraf halen, en een gratis eerste grote beurt ter compensatie. Maar dit staat wel in schril contrast met wat ik wilde, een goede installatie. Wat moet ik hiermee doen? Een nieuwe auto laten komen, of een betere schadevergoeding, en wat is dan redelijk

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

U heeft een nieuwe auto besteld met een specifieke geluidsinstallatie. De auto is nog niet afgeleverd. Bij bezichtiging is gebleken dat de overeengekomen geluidsinstallatie niet is ingebouwd. De dealer heeft aangegeven dat er een fout is gemaakt met bestellen. De dealer heeft u aangeboden de totaalprijs met de kostprijs van de geluidsinstallatie te verminderen en ter compensatie de eerste grote beurt kosteloos aan te bieden. U vraagt zich af wat uw rechten zijn en of de geboden regeling redelijk is.

Conformiteit
Het betreft een nieuwe auto die nog niet is geleverd. In beginsel heeft u recht op  levering van de auto met alle eigenschappen zoals overeengekomen verwachten. Omdat nu reeds duidelijk is dat de auto niet aan de overeenkomst voldoet is het raadzaam schriftelijk aan te geven dat de auto niet aan de overeenkomst voldoet.

De auto die klaar staat voor aflevering voldoet niet aan de overeenkomst. Dit wordt ook door de verkoper bevestigd. Nu de auto niet voldoet aan de overeenkomst, heeft u recht op correcte nakoming. U heeft daarbij de keuze tussen aflevering van wat ontbreekt, herstel van de auto of vervanging van de auto. 

Aflevering van het ontbrekende of vervanging
Alternatief kunt u eisen dat het ontbrekende alsnog zonder kosten wordt geleverd en ingebouwd. Alternatief kunt vervanging van de auto eisen. Dit zou van de verkoper niet gevergd kunnen worden, bijvoorbeeld als deze vervanging in verhouding te duur is.

Ontbinding of prijsvermindering
Als vervanging of aflevering niet mogelijk is kunt u de overeenkomst ontbinden. U krijgt dat de auto niet geleverd en u hoeft de koopprijs niet te betalen. Alternatief kunt u prijsvermindering overeenkomen. U heeft ten minste recht op een bedrag gelijk aan het verschil tussen de prijs van de auto met en zonder het geluidsysteem, kijk hiervoor in de optie- of accessoirelijst.  

Ingeval u er onderling niet uitkomt en de verkoper is aangesloten bij de BOVAG kunt u het geschil voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen. Als u over een rechtsbijstandsverzekering beschikt, kunt u deze vragen of zij u bijstaan. 
Voor meer informatie over uw rechten na aankoop van een auto, verwijs ik u graag naar de website van de ANWB.