Auto gekocht met mogelijk een defect

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 25 november 2019

Onlangs op 11-11-2019 kocht ik een BMW 1 serie (benzine) uit dec 2015 met 65.000 Km op de teller voor bijna €14.000,-. (De verkopende garage is niet BOVAG aangesloten) Mondeling is toegezegd dat we garantie hebben op mechanische delen. (hierbij waren 3 personen aanwezig die dat kunnen beamen).

Na een paar dagen bleek de motor bij koude start een haperend tikkend geluid te maken, alsof een tandwiel niet pakt. We zijn hiermee naar onze garage geweest en deze geeft aan dat mogelijk iets met de balansas van de motor is. Met mogelijk als gevolg heeft dat er een dure reparatie danwel een nieuwe motor noodzakelijk is. (kosten; €3000-€5000,-) Dit heb ik zowel per email als telefonisch bij de verkoper neergelegd en hij weigert de auto terug te nemen en de koop ongedaan te maken danwel een nieuwe motor te bekostigen. Zijn argument is dat de auto goed rijdt en er nu (nog) niks aan de hand is naast het tikkende geluid. Daarop heb ik hem voorgesteld de auto te brengen om hem in de gelegeheid te stellen het defect te verhelpen. Keer op keer wordt ik aan het lijntje gehouden met het verhaal dat hij me terugbelt. Ik heb hem gister (zondag) een mail gestuurd om te vragen of hij kan aangeven wanneer we de auto kunnen brengen. Ik vrees dat ik vandaag weer niets van hem ga horen. Wat zijn mijn rechten? Het kan toch niet zo zijn dat ik een auto koop waarvan de motor schijnbaar een defect heeft waardoor ik moet opdraaien voor deze kosten?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert
U heeft een auto gekocht bij een garage. U heeft mondeling garantie afgesproken op de mechanische delen van de motor. Na enkele dagen merkt u een tikkend geluid bij een koude start. U vraagt wat uw rechten zijn.

U heeft een auto gekocht en mondeling garantie afgesproken. U zult deze garantie aan moeten tonen. U geeft aan dat er drie getuigen aanwezig waren.

Mocht het zo zijn dat inderdaad de balansas vervangen moet worden, dan is dit een onderdeel dat onder de garantie valt. Of dit inderdaad de oorzaak is zal door middel van een onderzoek vastgesteld moeten worden. Als de verkoper niet meewerkt kunt u een expertise laten uitvoeren. Stuurt u voor u dit doet een aangetekende brief (ingebrekestelling)  naar de verkoper waarin u de verkoper een redelijke termijn geeft om alsnog de auto te onderzoeken. Geeft u tevens aan dat u, als de verkoper niets wil doen, een deskundige zal inschakelen. blijkt er inderdaad een gebrek te zijn, dan kun u de kosten hiervan verhalen op de verkoper.

Los van de garantie kunt u ook een beroep doen op de wet. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf. Hoe ouder de auto, des te eerder u rekening moet houden met gebreken.

Het gebrek moet bij de levering al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan wordt aangenomen dat dit het geval is. De verkoper moet dan aantonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan.

Als koper moet je onderzoeken wat je koopt. De verkoper moet op zijn beurt vertellen wat hij weet van de auto. Als gebreken ook door een particulier eenvoudig te zien of bemerken dan zijn het geen verborgen gebreken.

In uw geval betreft het een auto van 4 jaar oud. Daarbij kunt u aangeven dat u dit gebrek niet hoefde te verwachten. U kunt de verkoper aanspreken op het feit dat u niet zo snel na aankoop al reparatiekosten hoeft te verwachten. Het is redelijk als de verkoper de kosten op zich neemt. De importeur heeft mogelijk hiervoor een coulanceregeling. De importeur is echter niet uw aanspreekpunt. De verkoper zal dit voor u op moeten lossen. Ook als de coulanceregeling van de importeur dit niet dekt.

Mocht de verkoper niets willen doen, stuurt u dan een ingebrekestelling. Een voorbeeld hiervan en informatie over het aanspreken van de verkoper vindt u in het stappenplan klachten na aankoop op onze website.