Parkeerboete in Duitsland

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 19 september 2019

Ik heb een parkeerboete gekregen uit Duitsland.
Ik heb geboekt bij Booking en daaruit bleek dat daar voor de deur gratis parkeren was,wat niet het geval was,anders had ik ook geen boete gekregen.Maar nu heb ik de boete binnen en ik begrijp er helemaal niks van.
Er staat Anhörung en bij Verwarngeldbetrag staat XXX,XX EUR
Dit staat ook in de acceptgiro.
Ik weet niet wat ik hiermee moet,en volgens de huisbaas is het ook gratis parkeren voor de deur.Toen ik haar die boete liet zien die op me ruitenwisser werd geplaatst

Antwoord van Marlijn

ANWB Expert

U heeft een (parkeer)boete uit Duitsland gekregen. U bent verbaasd omdat bij de beschrijving van het hotel via Booking.com stond dat er voor de deur van het hotel gratis geparkeerd mag worden. U heeft een Anhöring ontvangen waarin geen boetebedrag is genoemd. U vraagt zich af wat te doen.

In Duitsland ontvangt u als eerste brief een Anhörung, daarin wordt onderzocht wie de bestuurder was ten tijde van de overtreding. Dit formulier moet u invullen en terug sturen. Daarna wordt het boetebedrag vastgesteld en ontvangt u de bekeuring (Bußgeldbescheid).

Na ontvangst van de beuring kunt u bezwaar maken. Ik adviseer u echter alvast met de Anhörung uw verklaring mee te sturen (inclusief bewijs – bevestiging van uw hotelboeking met de informatie over het gratis parkeren). 

Wat eventueel mogelijk is, is dat u een bekeuring heeft gekregen wegens het niet hebben van een milieusticker. Als u wilt, kunnen dit voor u nakijken. De Anhörung kunt u mailen naar experts@anwb.nl. Wilt u dan de link naar de platformvraag dan opnemen in de email?

Meer informatie over boete uit Duitsland vindt u op onze website.