Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Klachten auto tijdens garantieperiode niet erkend

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 23 oktober 2019

In juni kocht ik bij een autobedrijf met een 1/2 jaar garantie een tweedehands 2009 Volvo s60 benzine met 180.000 km voor een bedrag van 8500,-. De vraagprijs betaald, daarbij gezegd hebbende dat de auto in orde moet zijn. De auto was toe aan een grote beurt, de distributie was aan de beurt en er moest wat schade worden gerepareerd. De remschijven waren volgens mij ook aan de dunne kant. Bij aflevering werd mij gezegd dat de grote beurt was uitgevoerd, de distributie was vervangen, inclusief waterpomp (nadat ik hier specifiek om vroeg) en was schade gerepareerd. De remschijven zouden nog binnen de marge vallen.

3 weken later meldde ik mij weer bij de garage met een aantal klachten:
1 los spiegelglas,
2 geluid ('plok') afkomstig voorzijde,
3 bijgeluid motor (schavend),
4 trillingen tijdens snelwegritten,
5 haperend raam.

Toen ik de auto weer ophaalde, bleek het spiegelglas vastgezet, werd mij gezegd dat er speling zat op de aandrijfas en er een andere homokineet op was gezet. Ook het raam functioneerde weer zoals het hoort. Van het trillen op hogere snelheid had men niets gemerkt. Op mijn vraag of ze dan op de snelweg hadden gereden werd geantwoord dat dit niet was gedaan. Over het bijgeluid bij de motor werd niet gesproken. Alles zou zijn nagelopen onder de auto en men had niets kunnen vinden. Alle wielen waren in balans, zo werd gezegd. Ik kon met een gerust hart op vakantie maar mochten de klachten aanblijven, kon ik mij weer melden.

Na de zomervakantie meldde ik mij voor de 2de keer met klachten bij het bedrijf, nog altijd trillingen tijdens de ritten op wat hogere snelheden en nog altijd het schavende bijgeluid bij de motor. Ook ervaarde ik trillingen bij het stevig afremmen en had de linker koplampsproeier het begeven. Ik heb nog aangegeven dat er wel iets mis moest in het vooronder van de auto. Toen ik de auto na 'reparatie' weer ophaalde bleek er ineens tóch nog wat onbalans in een wiel te zijn gevonden en was er 20 gr. lood bijgeplaatst. Probleem zou daarmee zijn opgelost. Voor het bijgeluid bij de motor was men naar een Volvo-'specialist' gereden die niets bijzonders zou hebben waargenomen. Het getril bij het remmen, daar wist men ineens niets meer van. De koplampsproeier zou gerepareerd zijn.

Na de eerste rit merkte ik al direct dat de klachten nog steeds aanwezig waren. Vreemd, zij menen niets (bijzonders) te horen en te voelen....en ik daarentegen wel. Ook de koplampsproeier was nog steeds defect. Hierop ben ik in de digitale pen geklommen en heb het bedrijf laten weten dat ik de gang van zaken betreur en de klachten bij een andere garage, op mijn kosten, zou laten onderzoeken. Ik zag even geen andere mogelijkheid. In reactie op deze mail kreeg ik excuses vwb de defecte koplampsproeier maar aangaande de andere klachten werd gezegd dat zij niets hebben gemerkt aan een auto van/met deze leeftijd/kilometerstand.

Zoals gezegd heb ik de auto op mijn klachten laten onderzoeken. Er is met mij meegereden en men heeft zelf gereden en daar worden mijn klachten WEL herkend;
1.Trillingen bij het remmen, zeer waarschijnlijk te wijten aan kromme schijven;
2. trillingen in de auto, voornamelijk stuur en vloer, hoogteslag wiel linksvoor en flinke speling stuurkogel linksvoor;
3. Bijgeluid hoorbaar bij nokkenasversteller (inlaat);
4. Bijgeluid waterpomp;
5 Koplampsproeier defect.

Ik heb hierop het bedrijf weer gemaild en hen hiervan op de hoogte gebracht. Tevens aangegeven dat het schavende bijgeluid bij de motor WEL iets bijzonders moest zijn, aangezien het geluid bij nokkenasversteller en waterpomp vandaan komt. Ik zet daarom dan ook gelijk vraagtekens bij het verhaal dat het vervangen van de distributie wel juist en compleet (inclusief alle rollen en waterpomp) is gedaan voor aflevering van de auto. Ook werd door de tweede garage geconstateerd dat de homokineet aan de linkerzijde NIET is vervangen. Dit in tegenstelling tot de verkopende garage.

Ik heb deze garagehouder laten weten dat ik het vertrouwen begin te verliezen en dat ik mij niet gehoord en serieus genomen voel. Tevens de garage verzocht om op basis van garantie alle genoemde gebreken te herstellen en dat ik de vervangen onderdelen in bezit wil hebben en schriftelijk op de hoogte wil worden gebracht omtrent wat er aan de auto is gedaan.

Ik kon wederom een afspraak maken bij het bedrijf en dan zouden 'we' e.e.a. bespreken.
Ik heb de afspraak staan, maar zie deze met wantrouwen tegemoet.

Wat is gezien deze situatie de juiste weg om te bewandelen?

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een gebruikte auto gekocht met een half jaar garantie. Tijdens de garantie heeft u verschillende gebreken gemeld. Een aantal hiervan zijn niet opgelost en worden niet goed opgepakt door de garage. U vraagt wat uw mogelijkheden zijn.

Als u kunt aantonen dat er daadwerkelijk gebreken zijn, dan zal de garage deze gebreken, afhankelijk van de voorwaarden van de garantie, moeten verhelpen. U zult de garage daarvoor voldoende gelegenheid moeten bieden. U heeft uw auto laten nakijken door een andere garage. Een andere garage is geen onafhankelijk expert. De waarde van de bevindingen kunnen dan ook minder zijn dan wanneer u een onafhankelijke expertise laat uitvoeren. Daarentegen kan het wel voldoende zijn om in ieder geval nader onderzoek te vragen van de verkoper.

U heeft de verkoper inmiddels tweemaal de gelegenheid gegeven om de gebreken te herstellen. Het is dan ook zinvol om nu aan te geven dat u de garage hierbij de laatste mogelijkheid biedt om deze gebreken op te lossen. U kunt de garage daarvoor een ingebrekestelling sturen waarin u aangeeft dat u zich het recht voorbehoud om naar een andere garage te gaan voor reparatie als de klachten wederom niet worden verholpen. U zult de kosten dan wel voor moeten schieten en eventueel verhalen. Dat kan bijvoorbeeld via de Geschillencommissie Voertuigen als de garantie een Bovag garantie is.

Stuurt u de ingebrekestelling voor u de auto bij de garage brengt. De garage weet dan ook dat zij dit keer de problemen echt goed aan moeten pakken.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.