Gele rand rond scherm

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 18 september 2019

Mijn Tesla heeft in de zomer een gele rand rond het scherm gekregen. Dit is een voor Tesla bekend probleem; de lijmlaag wordt zichtbaar.

Tesla geeft aan dat dit niet onder de garantie valt, want het is slechts een cosmetisch probleem. Ik vind dat het een defect scherm is; een dergelijke gele rand rond een TV of monitor zou niet acceptabel zijn. Of een rode auto die binnen een jaar roze wordt (ook slechts cosmetisch) ook niet. Tesla heeft aangeboden het te willen repareren met een UV lamp, deze lamp is echter niet beschikbaar op de locatie Duiven en men heeft geen idee wanneer dit wel het geval gaat zijn.

We zijn inmiddels 5 weken verder na de melding en de situatie is ongewijzigd. Ik heb daarom gezegd dat het redelijk is dat er een reparatie volgt, of ze laten de lamp naar Duiven komen, of een vervangend scherm.

Hoe kan ik het beste verder gaan? De auto is nog geen jaar oud (iig op het moment dat het gebrek geconstanteerd werd). Het is een zakelijk aangeschafte auto.

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een Tesla van een jaar oud. Nu is het scherm van de auto verkleurd. Er zit een gele rand om het scherm. Tesla geeft aan dat dit een eigenschap is van het scherm, maar wil wel door gebruik van een UV lamp het geel proberen te verwijderen. U wacht echter al vijf weken op een afspraak voor dit herstel

Van een nieuwe auto mag u natuurlijk bepaalde verwachtingen hebben. Een storende rand om het scherm is in ieder geval optisch niet fraai. U kunt echter nog wel gewoon gebruik maken van alle opties en van de auto.

Het is terecht dat Tesla een poging doet om het geel te verwijderen. U mag daarbij ook verwachten dat zij daar wel wat voortvarender mee omgaan dan zij nu doen. U kunt de dealer ( want dat is in dit geval degene die u juridisch kunt aanspreken) schriftelijk aanmanen. Stuurt u een kopie van deze brief naar tesla. Als het echter langer duurt loopt u geen verdere schade op. Een gang naar de Geschillencommissie is ook geen optie, aangezien de auto zakelijk is aangeschaft.

Al met al moet de verkoper zijn best voor u gaan doen om dit op te lossen. Een termijn van twee/drie weken zou toch haalbaar moeten zijn.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het "stappenplan klachten na aankoop" op onze website.