Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Wielbouten

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 27 augustus 2019

3 maanden geleden een toyota avensis gekocht van 14 jaar oud, met een half jaar garantie.
Na een paar weken trilde de auto ernstig op de snelweg, bleek het linker voorwiel bijna helemaal los te zitten... Alle bouten op alle wielen gecontroleerd (met wieldospleutel), niets aan de hand verder. Gisteren vond ik dat de auto wat bromde bij sterk afremmen op de snelweg. Bleek van alle andere wielen meerde bouten ‘aandraaibaar’. Vanmorgen vóór een ritje dacht ik de boel weer even te controleren, heb ik een wielbout afgebroken...

Wat nu? Wiens fout is dit? Garantie-geval of niet?

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht. Er is nog garantie van kracht. Nu is een wielbout afgebroken. U vraagt of dit onder de garantie valt.

De voorwaarden van de garantie bepalen wat er precies onder de garantie valt. Daarbij is het in het algemeen zo dat er sprake moet zijn van een gebrek van het onderdeel zelf. Was er met de wielbout niets mis, maar is de bout gebroken door verkeerd aandraaien, dan zijn de kosten voor u. Er zal dus bekeken moeten worden wat de reden is dat de wielbout is gebroken.

Los van de garantie heeft u ook rechten op basis van de wet. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Ook moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan wordt aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan.

In uw geval betreft het een auto van 14 jaar oud. Daarbij kunnen dit soort gebreken optreden. Het aantal gereden kilometers kan nog wel van invloed zijn.  

U kunt de verkoper aanspreken en aangeven dat u niet zo snel na aankoop al deze reparatiekosten hoeft te verwachten. Het zou fijn zijn als de verkoper een deel van de kosten op zich zou nemen. Komt de verkoper u niet tegemoet, dan is het gezien de leeftijd van de auto nog maar de vraag of u een vergoeding ook echt kunt afdwingen.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.