Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Reparatie koppakking

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 24 augustus 2019

In maart 2018 heb ik aan de Peugeot 3008 35-phr-6 een grote reparatie gehad bij Vakgarage Oudenbosch, ivm de koppakking. Daarbij is de koppakking, klepdekselpakking vervangen, cylinderkop gede- en gemonteerd, cylinderkopbouten vervangen, als ook de thermostaathuis incl koelwaterpijp vervangen, waterpomp vervangen, olie en oliefilter vervangen.

De km stand was toen 190911. Nu 1,5 jaar later sta ik in Frankrijk met hetzelfde probleem. De km stand zal nu rond de 210000 staan. Ik heb inmiddels met de vakgarage oudenbosch contact opgenomen of dit normaal is, binnen 1,5 jaar en of er nog garantie op zit. Ik vind het wel heel kort op elkaar met hetzelfde probleem en dit gaat wederom weer veel geld kosten.
Mag ik van de garage verwachten dat zij de reparatie uitvoeren onder garantie of evt onder coulance? Het zijn garages die bovag gecertificeerd zijn. Mag ik dat van ze verwachten?

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

In maart 2018 heeft u door een Vakgarage een uitvoerige reparatie laten uitvoeren ter zake een lekke koppakking. Tijdens uw vakantie in Frankrijk blijkt de auto wederom een lekke koppakking te hebben. U vraagt zich af wat uw rechtspositie is.

Allereerst dient te worden onderzocht of er een relatie bestaat tussen beide lekke koppakkingen. Oorzaak van een lekke koppakking bijvoorbeeld het gevolg zijn van een niet goed functionerende motorventilator. Dit openbaart zich voornamelijk wanneer de auto flink belast wordt door bijvoorbeeld het trekken van een zware aanhanger/caravan in bergachtig gebied.

Mocht uit technisch onderzoek volgen, dat er geen causaal verband bestaat tussen beide oorzaken, dan is de Vakgarage niet aansprakelijk voor de schade. Beschikt u over rechtsbijstand? Schakel deze dan direct in. De kosten voor een technisch onderzoek valt immers onder de dekking.

Meer informatie over klachten na reparatie vindt u op onze website.