Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Na reparatie defect niet verholpen

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 28 augustus 2019

Twee maanden terug naar mijn garage (universeel) gegaan omdat de afstandsbediening niet werkte. De garagehouder kwam er niet uit en verwees mij naar de bmw dealer Breeman te Gouda. Na een korte inspectie kwam de monteur tot de conclusie dat de kabelboom linksachter vervangen moest worden. Niet spannend maar wel veel werk dus kostbaar.
Mijn garage heeft de kabelboom volgens diagnose vervangen. Helaas werkte de afstandsbediening nog steeds niet.

Na dit gemeld te hebben bij de bmw dealer kwam het erop neer dat het ook wel eens aan de ontvanger kon liggen. Dit is mij nooit verteld. Als reactie hierop gaf de bmw dealer de volgende reactie:
Dank voor uw reactie m.b.t de reparatie die door D en d is uitgevoerd naar aanleiding van een diagnose  van ons ( Breeman Gouda )

Op 24 juni jl. is de BMW 530dT met bij ons in de werkplaats geweest voor een diagnose omdat de afstandsbediening niet meer werkt van de centrale vergrendeling.
Geconstateerd is toen dat de bekabeling van de achterklep op enkele plaatsen gebroken was of bijna gebroken was.

Omdat de bovenste draden van de achterruit verwarming ( in de achterruit)  ook fungeren als radio antenne en als antenne voor de afstandsbediening is toen het advies uitgebracht om eerst de bekabeling te herstellen / vervangen alvorens eventueel  componenten ( bijv. ontvanger in de achterspoiler) te gaan vervangen.

Er moet nu eenmaal van uit gegaan kunnen worden dat de bedrading 100% in orde is anders heeft elke andere actie geen zin om het probleem van de weigerende afstandsbediening op te lossen. Het vervolg is dat er dan stapsgewijs verder gezocht kan worden naar de oplossing.

Er is dus zeker niet gegokt wat de oplossing is maar geconstateerd wat er in iedere geval mis is en dat zal ten alle tijde als eerste hersteld moeten worden. Wat dus inmiddels gebeurd is door D en d
In dit geval is het dus niet: de bedrading of een ander component, maar: de bedrading en een ander component

Er blijkt dus (achteraf) inderdaad een corrosieplek op de printplaat van de ontvanger te zitten.

Mijn reactie daarop was dat de diagnose was dat de kabelboom vervangen moest worden. Dat het ook nog aan andere dingen kon liggen is mij nooit verteld. Ik ga natuurlijk geen dure reparatie uit laten voeren als er kans is dat het voor niks is. Ik kan de deur tenslotte ook openen met een sleutel.

Helaas moest ik ruim een week vragen op een reactie. Hieronder de reactie:
Ik was mij er niet van bewust dat u nog op een reactie mijnerzijds zat te wachten anders had ik dat zeker gedaan.

In mijn 1e reactie heb ik geprobeerd uit te leggen dat de kabelboom de 1e ( en op dat moment de enig mogelijke) constatering was en die moest eerst gerepareerd worden . De ontvanger en overige componenten  kunnen we pas testen als daar alle signalen op binnenkomen en dat is bij kapotte bedrading in de kabelboom niet het geval.

Eigenlijk heb ik dus niets meer toe te voegen aan mijn 1e reactie behoudens allerlei herhalingen

Ik ben van mening dat de diagnose niet goed/compleet gesteld is. Als er een goede diagnose gesteld was dan had ik ook geweten dat het ook aan andere onderdelen kon liggen. Ik was dan nooit met de duurste reparatie begonnen of misschien had ik er wel van afgezien als ik van te voren geweten had dat de totale kosten op konden lopen tot boven de € 1500

Ik zit nu wel met een rekening van bijna € 900 voor een reparatie die er niet toe geleid heeft dat het euvel verholpen is

Antwoord van Henny

Antwoord van Henny

ANWB Expert

Omdat de afstandsbediening van uw BMW niet meer werkte bent u naar uw eigen garage gegaan. Deze kwam er niet uit en verwees u naar de BMW dealer voor het stellen van een diagnose. Op hun advies is de kabelboom linksachter vervangen. Na deze reparatie werkte de afstandsbediening nog steeds niet. Nu blijkt het aan een corrosieplek op de printplaat te liggen. Volgens de BMW dealer hebben zij juist gehandeld maar u bent het er niet mee eens. U bent van mening dat de diagnose niet juist is gesteld waardoor u voor hogere kosten komt te staan.

De uitleg van de BMW dealer lijkt logisch. Pas als u kunt aantonen dat er niets mis was met de kabelboom dan kunt u hiertegen bezwaar maken.Als blijkt dat de dealer verregaande slijtage aan de kabelboom heeft gezien, dan is het logisch dat ervan uit wordt gegaan dat dit de oorzaak kan zijn. Het valt dan tegen als blijkt dat er nog een ander mankement is.
Ik begrijp dat een andere garage de kabelboom heeft vervangen. U kunt deze garage vragen wat hun bevindingen waren met betrekking tot de kabelboom. Misschien heeft de garage de oude kabelboom nog. Mocht blijken dat er niets mis was dan kunt u deze als bewijs aanleveren dat de dealer een verkeerde diagnose zou hebben gesteld.

Meer infomatie over klachten na reparatie vindt u op onze website.