Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Tweedehands auto binnen anderhalve week defect

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 16 juli 2019

Auto uit 2003 gekocht via marktplaats advertenties, welke was aangemaakt door een verkoper van een autobedrijf gekoppeld aan Bosch en Bovag.

Vooraf stond er aangegeven dat er geen garantie was, auto zou van een vaste garage klant geweest zijn. Prijs was rond de 800. Volgens verkoper waren er geen gebreken bekend. Meeneemprijs.

Mailcontact verliep via zijn werkmail, met logo en werkgegevens van de Bosch/Bovag garage.

Bij proefrit maken reed de auto, wel wat andere dingen opgemerkt zoals contactslot dat alleen werkt met reserve sleutel. Geen probleem, het is immers geen nieuwe auto.

Onderkant bekeken op de brug van andere garage, leek er goed uit te zien voor zover wij dit als leken kunnen zien. Tot aankoop overgegaan en terug naar huis gereden.

Nog geen 100 km rijden later, auto begint te horten en te stoten. Toeren houden in en motormanagement lampje begint op oranje te branden. Rijden wil bijna niet meer, stuiterd nogal. Vermoedelijk bobine, bougies? Zeg het maar, wij weten het niet.

Contact opgenomen met de verkoper, mogelijkheid gegeven dit samen op te lossen. Helaas wil de verkoper geen enkele medewerking verlenen. Kortom, wij hebben pech gehad. We gingen immers rijdend vanaf het bedrijf de weg op en het motormanagement lampje brandde toen nog niet.

Aangegeven dat dit niet veel zegt, bij uitlezen wordt de storing tijdelijk gewist. Is de ervaring met de vorige auto.

Aangegeven dat ik het netjes zou vinden als zij in de kosten ons tegemoet zouden komen of de auto retour nemen.

Bij aankoop van een auto, lijkt mij dat je er van uit mag gaan dat de auto kan rijden. In ieder geval langer dan 100 km.

Wat zijn mijn rechten in deze? Klopt het wel dat ik dan maar gewoon pech heb? Of valt deze situatie onder artikel over non conformiteit? Hoe dit verder aan te pakken?
 

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft via Marktplaats een auto gekocht. Het betreft een auto met bouwjaar 2003. Binnen 100 kilometer is de auto gestrand. U vraagt wat uw rechten zijn.

U heeft de auto gekocht zonder garantie en kunt dan ook alleen een beroep doen op de wet.  U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf. Hoe ouder de auto, des te minder u mag verwachten.

Ook moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, zoals in uw geval, dan wordt aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan.

Als koper moet u wel onderzoeken wat je koopt. De verkoper moet op zijn beurt vertellen wat hij weet van de auto. Als gebreken ook door een particulier eenvoudig te zien of bemerken dan zijn het geen verborgen gebreken.

In uw geval betreft het een auto van 16 jaar oud. Daarbij kunt u niet meer stellen dat u geen enkel gebrek hoefde te verwachten. U kunt de verkoper aanspreken op grond van het feit dat u niet zo snel na aankoop al reparatiekosten hoeft te verwachten. Het zou redelijk zijn als de verkoper een deel van de kosten op zich zou nemen. Binnen 100 kilometer stranden is wel heel snel. Maar gezien de leeftijd kan dit voorkomen.

Als u kunt aantonen dat de verkoper op de hoogte was van deze gebreken, dan had de verkoper dit aan u moeten vertellen. In dat geval kunt u de verkoper wel aanspreken. Het bewijs hiervan is alleen vaak niet te leveren.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.